Apologeet.nl
Christelijk standpunt abortus – deel 1 termen EnglishDeel 1 – Uitleg van de gebruikte termen
Inleiding
Aanvankelijk had ik deze serie gemaakt naar aanleiding van een gesprek met mijn dochter, die toen (juli 2021) bijna 17 was, Haar kijk op de wereld is niet veel anders dan die van mij. De dingen die ze leest, hoort en bespreekt op onder andere het internet zijn behoorlijk uitdagend. Ik dacht toen dat het hele probleem rond abortus niet meer besproken werd, mensen zijn verzadigd en willen dat debat niet meer horen. Ik had het mis! Het onderwerp leeft! En niet alleen onder de oudere generatie. Het blijkt dat ook veel tieners het moeilijk hebben wat betreft dit onderwerp.
Toen ik mijn laatste video had geüpload, die was de serie over Romeinen 13, vroeg ik haar wat ze zou willen horen in mijn volgende video. Abortus! Was haar directe antwoord. Ik vroeg haar waarom, en zij zei dat het het eerste was dat in haar gedachten opkwam. Wanneer je me vraagt over het eerste dat in mijn hoofd opkomt, zou het zeker iets anders zijn. Niet om te zeggen dat abortus niet belangrijk is. Nee, het is één van de belangrijkste zaken die we als christenen zouden moeten bespreken. Het raakt rechtstreeks aan ons wereldbeeld. Maar ik had de kwestie zo vaak bestudeerd, ik had het al eindeloos met anderen besproken, dus ik denk dat ik degene was die verzadigd was, misschien zelfs wel afgestompt. Ik moest me schamen!
Hoe dan ook, in plaats van een ander onderwerp, besloot ik te voldoen aan haar verzoek. Dat was in 2021 en ik heb toen de serie alleen in het Engels gemaakt. We zitten nu in 2024, de discussie rondom abortus is nog lang niet klaar. Veel mensen lijken dit onderwerp op emotioneel vlak te benaderen. Triest genoeg zien we, ook onder christenen, dat er maar weinig kennis is. Tijd dus om deze serie nu ook in het Nederlands op te nemen.
Het probleem is echter dat er zoveel over te zeggen valt. Veel te groot om even in één keer te behandelen. Desalniettemin, wil ik dit onderwerp niet te kort doen, dus ik zal er een serie van moeten maken.
Tijdens mijn theologiestudies moesten we ook ethiek bestuderen en hoe we tot een goed begrip van de Bijbelse moraliteit in de tegenwoordige tijd kunnen komen. Het grootste deel van het examen moest worden gedaan via het schrijven van essays. Vaak konden we kiezen tussen verschillende titels of onderwerpen. Ik had al het moeilijk met het bestuderen van de ethische dilemma’s van de huidige maatschappij, en zo dom als ik kon zijn, koos ik ervoor om een essay over abortus te schrijven. Toendertijd hadden mijn vrouw en ik al vier kinderen gekregen en ik kon er gewoon niet met mijn hoofd bij dat dit soort dingen gebeuren. Ik worstelde, ik mopperde tegen iedereen, ik huilde, en ik protesteerde. Aan de ene kant zijn medici in staat om het premature kind te redden, terwijl ergens anders een kind van dezelfde leeftijd worden geaborteerd. Hoe benaderen we het menselijk leven in deze situatie? Of kan het zijn dat dit debat niet relevant is, omdat het ongeboren kind nog geen mens is? Uiteindelijk, en ik zou dit niet moeten zeggen, voelde het alsof ik zelf een kind moest baren. Al met al eindigde ik het essay en ontving bovendien een hoog cijfer.
De aanpak
Oké, hier is hoe ik dit onderwerp zou willen aanpakken. Ik zal zo veel mogelijk de lijn van mijn essay volgen.
Sommige christenen zijn stil over dit onderwerp. Dit is jammer en onnodig omdat er goede theologische en redelijke argumenten zijn om een stevig standpunt in te nemen in dit debat. We gaan de problemen niet alleen bespreken vanuit een theologisch standpunt, maar ook van een meer seculier, die niet gerelateerd is aan religie, perspectief. Vooral de argumenten die het intellect aanspreken, zijn een uitdaging. Vaker wel dan niet, wordt deze benadering beschouwd als koud en harteloos. Dit is niet vreemd als je je realiseert dat de wereld om ons heen snel verandert van een intellectueel georiënteerde samenleving naar een overwegende anti-intellectuele. Velen geven in plaats van feiten de voorkeur aan emotionele argumenten (zie maar eens wat er gebeurt tijdens het Covid Drama). Hoe dan ook, uiteindelijk zal ik proberen een aantal suggesties te geven over hoe christenen in het algemeen aan het debat kunnen deelnemen.
Verduidelijking
Voordat ik begin, is het goed om enkele termen te verduidelijken. Terminologie maakt een onderscheid in ontwikkeling. Vaak wordt de ongeborene aangeduid als een embryo in zijn vroegste ontwikkelingsfase, en wanneer deze fase voorbij is, begint de foetale fase (normaal gesproken acht tot tien ontwikkeling weken voor de embryonale fase). Deze termen maken het er niet eenvoudiger op. Emotioneel gezien hebben mensen de neiging om een ander standpunt in te nemen over ‘iets’ dat een embryo wordt genoemd dan over de term ‘baby’ of ‘kind’. Toch zal ik de termen ‘embryo’ en ‘foetus’ gebruiken omdat ze de ontwikkelingsperiode benadrukken.
De term ‘heiligheid van het leven’ zo mogelijkerwijs ook gebruikt gaan worden. ‘Heiligheid van het leven’ wordt over het algemeen gebruikt door degenen die zich verzetten tegen technologieën of praktijken die de duidelijke waarde van het menselijk leven ondermijnen. Het kan het best worden begrepen als het respect dat is verschuldigd aan het menselijk leven als het geschenk van God (Handelingen 17:25). De Bijbel leert ons dat we de plicht hebben om het menselijk leven te beschermen en te respecteren (b.v. Genesis 9: 5). De Bijbel is duidelijk over het respect en de verantwoordelijkheid die wij als mensen naar elkaars leven hebben (Genesis 4: 9; Deuteronomium 21: 1-9).1 voor christenen betekent dit dat al het menselijk leven heilig is en dat dit niet afhankelijk is van cultuur, ras, staat van bewustzijn, kleur, fysieke vaardigheid / handicap, enzovoort (Handelingen 17:26).
Tot slot
Goed zoals ik al zei, ik zal de video’s een beetje korter moeten maken. Dat kan vervelend zijn voor mensen die gewoon het hele onderwerp in één keer willen zien. Mijn excuses voor hiervoor …
Hoe dan ook, in deel 2 zullen we zien of we kunnen zeggen of het ongeboren kind een mens is. Ik zal niet alleen maar ‘ja’ zeggen … wat een gemakkelijke en snelle zet zou zijn. Nee, we zullen deze vraag bestuderen, zowel vanuit het biologische als filosofische standpunt. Het mooie van deze aanpak is dat het ons drie interessante aannamen zal geven om mee te werken.
Ik zal een afspeellijst maken op zowel Odysee, Bitchute, Rumble, en YouTube, waardoor het gemakkelijker wordt om de afleveringen achter elkaar te zien.
Gods zegen toegewenst!
Bibliography
↑ 1. Vere, D. W., ‘Sanctity of Human Life,’ in D. J. Atkinson and D. H. Field (eds.), The New Dictionary of Christian Ethics and Pastoral Theology, Downers Grove: InterVarsity Press, 1995, pp. 757-758.