Christelijk standpunt abortus – deel 3 Netelige vraagstukken

Apologeet.nl

Christelijk standpunt abortus – deel 3 Netelige vraagstukken

Je hebt misschien minstens één van de ‘wat nou als’-dingen gehoord. Wat als het meisje zwanger raakt nadat ze verkracht is, wat als het meisje nog studeert, wat als de dame een beetje oud is. Veel ‘wat als’, en vandaag ga ik twee ‘wat als(sen)’ bespreken die zich daadwerkelijk kunnen voordoen.We hebben in de vorige delen al gezien dat het ongeborene vanaf de conceptie als mens moet worden beschouwd.

English

Deel 3 — Netelige vraagstukken

Je hebt misschien minstens één van de ‘wat nou als’-dingen gehoord. Wat als het meisje zwanger raakt nadat ze verkracht is, wat als het meisje nog studeert, wat als de dame een beetje oud is. Veel ‘wat als’, en vandaag ga ik twee ‘wat als(sen)’ bespreken die zich daadwerkelijk kunnen voordoen.

Introductie

We hebben in de vorige delen al gezien dat het ongeborene vanaf de conceptie als mens moet worden beschouwd. Ik heb drie premissen (vooronderstellingen) gegeven waaruit deze conclusie moet worden getrokken. Deze uitgangspunten zijn zo basaal dat de meesten het kunnen begrijpen. Degenen die deze premissen negeren, zijn wetenschappelijk, moreel of juridisch onwetend (dat is een mooi woord voor ‘dom’).

Ook christenen die Gods duidelijke betrokkenheid bij de ongeborenen negeren, kunnen dat alleen doen als ze actief de woorden van de Bijbel anders uitleggen of zelfs veranderen. Ze kunnen op geen enkele manier tot dezelfde conclusie komen als ze goede hermeneutiek toepassen, dat wil zeggen een goede interpretatie van de Bijbel.

Lees in ieder geval de vorige delen als je het hele plaatje wilt begrijpen dat ik probeer te schetsen. Je vindt een link naar deze delen bovenaan dit artikel.

Netelig vraagstukken

Ernstig zieke moeder

Wat als bijvoorbeeld een vrouw ernstige complicaties krijgt tijdens de zwangerschap en haar leven op het spel staat? Hier hebben wij, als christenen, een probleem dat niet kan worden opgelost zonder compromissen te sluiten en dus een meer liberale houding aan te nemen.1 De behandeling van de moeder is het belangrijkst omdat het kind van haar afhankelijk is en ook zal sterven als zij sterft. Soms wordt moeders geadviseerd om een ‘therapeutische’ abortus te ondergaan omdat behandelingen (bijv. chemotherapie) de ongeborenen kunnen schaden of doden en de abortus zou de genezing van de moeder kunnen vergemakkelijken. Toch hebben recente studies aangetoond dat de risico’s niet zo groot zijn als men zou verwachten, ernstig zieke vrouwen die hun zwangerschap voldragen hebben meer kans om hun ziekte te overleven.2 Medische behandeling moet gericht zijn op het redden van beide levens, maar als dit niet lukt, en als het kind sterft, is dat onbedoeld en in die zin moreel gezien niet verkeerd.3 Ondanks dit alles bestaat de noodzaak voor een abortus procedure, om het leven van de moeder te redden, strikt medisch gezien waarschijnlijk niet. Hoewel het ‘nobel en puur’ klinkt voor degenen die abortus aanbevelen, is het in werkelijkheid, om het met de woorden van Sloan en Hartz te zeggen, een ‘echte oprekking van ons verstand’.4

Verkracht en zwanger

Een ander dilemma kan zijn dat een jong meisje zwanger wordt na een verkrachting. In het Verenigd Koninkrijk kunnen verkrachte vrouwen in verschillende vormen van behandeling aanvragen. Enkele behandelingen omvatten de mogelijkheid om de zwangerschap af te breken.5 Maar als we zeggen dat het recht op leven onvervreemdbaar is, kunnen we het niet eens zijn met behandelingen waarbij het embryo opzettelijk wordt gedood. Het is begrijpelijk dat de verkrachte vrouw een vreselijk emotioneel trauma zal hebben, maar emoties geen geschikte raadgevers voor goede morele beslissingen. Slecht wordt niet goed als we er zin in hebben. Geisler zegt het zo: Als moraliteit ‘van alles voor iemand kan betekenen, dan betekent het niets voor iedereen’.6

Mensenrechten

De basis van deze problemen draait om de belangrijkste vraag: erkennen we het ongeborene als mens of niet. Zelfs wanneer de ongeborene wordt geschaad door behandelingen of op een andere manier misvormd raakt of is, kunnen we de ongeborenen niet het fundamentele mensenrecht, namelijk het leven, ontzeggen. Dus als een bepaalde behandeling niet kan wachten en echt gedaan moet worden, kan een arts niet zomaar voorstellen om de zwangerschap uit voorzorg te beëindigen. Dat doen is, zoals vermeld in deel 2 van deze serie, wetenschappelijk, moreel en juridisch verkeerd.

Nu zullen velen beweren dat die laatste premisse niet telt. Ze beweren dat abortus in veel landen legaal is en als zodanig zou de dokter niet illegaal handelen. Hoe het ook zij, het enkele feit dat goddeloze politici zeggen dat zoiets als abortus oké is, maakt het nog niet oké! Zelfs als aardse rechters beslissen dat het goed is, kunnen wij als christenen, en God zij dank, met ons velen die hun hersens hebben ingeschakeld, die wet niet accepteren. Hiervoor wil ik verwijzen naar mijn artikel over Romeinen 13:1-7.

Het menselijk leven begint bij de bevruchting en het is absoluut verkeerd om opzettelijk onschuldige mensen te doden. We moeten trouw blijven aan deze fundamentele principes, ook tijdens emotionele oproepen en in elk tragisch scenario, als we tenminste enige principes hebben waar we voor willen gaan staan.7

Tot slot

In deel 4 wil ik een pleidooi houden voor een nogal controversiële positie in het debat, namelijk een benadering die compromissen sluit met de idealen in het christelijke wereldbeeld… Klinkt dat niet als een mooie opening voor een discussie?

Ook zou ik iets willen zeggen over onze houding in dit debat. Ik weet dat het voor sommigen een kwestie van vrijheid is, terwijl anderen suggereren dat we het over moord hebben. Deze discussies zullen ongetwijfeld eindigen met koude harten en verhitte hoofden. Hoe dan ook, laten we het de volgende keer er wat meer over hebben.

God’s zegen!


Bronnen

↑ 6 Geisler, N. L., ‘Can Atheists Justify Being Good Without God?’, Articles by Dr. Geisler website (2 July 2021, http://normangeisler.com/can-atheists-justify-being-good-without-god/).

↑ 1 Geisler, N. L., Christian Ethics: Contemporary Issues and Options, 2nd ed., Grand Rapids: Baker Academic, 2010, p. 20.

↑ 2 Hoskins, W. J., Principles and Practice of Gynecologic Oncology, 4th ed., Philadelphia, Lippincott Williams & Lipkins, 2005, pp. 166-167. ZIE OOK: Choi, D. X. and Morrow, M., ‘Breast Cancer: Treatments of Uncommon Diseases,’ in M. J. Dixxon (ed.), Breast Surgery: A Companion to Specialist Surgical Practice, 5th ed., Elsevier Limited, 2014.

↑ 3 ↑ 7 Prolifephysicians.org, ‘Are There Rare Cases When an Abortion Is Justified? Official position statement of the Association of Pro-Life Physicians’, The Association of Pro-Life Physicians website (2 July 2021, https://web.archive.org/web/20131126103951/http://www.prolifephysicians.org/rarecases.htm).
Zie ook: (2 July 2021, https://sites.google.com/site/abortioninformationfororthodox/cases-involving-the-mother-s-life).

↑ 4 Sloan, D. and Hartz, P., Choice: A Doctor’s Experience with the Abortion Dilemma: A Dedicated Compassionate Physician’s Forty-year Odyssey in the Service of Women Facing their most Fateful Choice, New York: International Publishers, 2002, pp. 46-47.

↑ 5 Victim Support, ‘Rape or sexual assault: information for women’, Victim Support website (2 July 2021, https://www.victimsupport.org.uk/wp-content/uploads/2021/04/P2063_06-Rape-and-sexual-assault_women-leaflet-PMS-268-12042021.pdf).

5 1 stem
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
%d bloggers liken dit: