Apologeet.nl
Ik ben niet zo’n fan van IslamVoordat ik tot geloof kwam, heb echt wel even kritisch naar andere religies gekeken. Later, toen ik dus al christen was heb ik keer op keer studie gemaakt van de islam. Mijn conclusie? Ik ben niet bepaald fan ben van deze religie. Maar dat is te kort door de bocht en sommige zouden kunnen denken dat ik een hekel zou hebben aan de mensen die deze religie aanhangen, de moslims. Zeker tegenwoordig mag je niets negatief zeggen over de islam, want dan ben je islamofoob. Laat ik dan maar gelijk zeggen dat ik best veel mensen ken die zich identificeren als moslim. Ik ben niet bang voor hen, ik heb goeie gesprekken met hen gehad, en ik wens ze alle goeds toe. Maar dat neemt niet weg dat ik de islamitische ideologie geweldig vind, in tegendeel. Ik zal dus toch iets meer moeten uitleggen.
Eerst dus dit
Eerst maar even een duidelijk onderscheid maken tussen de moslim en islam. De islam is een ideologie—een verzameling van ideeën. Het wordt niet gedefinieerd door wat een moslim wil dat het is, maar door wat het is. Geen enkele ideologie staat boven kritiek—zeker niet als een ideologie nadrukkelijk streeft naar politieke en sociale dominantie over elke persoon op deze planeet. Een ideologie kan in principe zichzelf niet beledigd of mishandeld voelen. Een ideologie heeft geen mensenrechten. Mensenrechten zijn er alleen voor … juist mensen!
Moslims zijn mensen. Ik geloof oprecht dat geen enkele moslim zomaar mag worden lastiggevallen, belachelijk gemaakt worden of anders behandeld worden, enkel en alleen omdat hij een moslim is. Maar ook moslims hebben zich wat mij betreft te houden aan de universele morele code: Behandel andere mensen op dezelfde manier als je zelf behandeld zou willen worden. (Lukas 31:6). Een moslim die, net als ieder ander mens, zich schuldig maakt aan onrecht, dient ook gewoon berecht te worden.
Liberaal of Conservatief
Net als binnen alle andere religies kent islam meerdere stromingen. Er zijn boeken volgeschreven en uren lange studies gegeven over de verschillende groepen. Dat ga ik dus niet nog eens overdoen. Als je hier kwam vanwege de oorlog tussen Israel en Hamas, zou ik je willen verwijzen naar een video van Chris Verhagen (Christelijke Apologeet) waarin hij in gesprek gaat met Rik (Gedachtegoed) over de Islamitisch-theologische drijfveren van Hamas
Ik wil het even beperken tot liberaal en conservatief. De eerste groep zijn moslims die de Koran graag met een moderne bril op lezen. De minder fraaie passages worden uitgelegd als iets wat van vroeger was en nu niet meer nageleefd hoeft te worden. De conservatieven daarentegen geloven dat de Koran tot op de letter nageleefd moet worden. Alle opdrachten van hun profeet moeten opgevolgd worden.
Ja, ik weet het! Het is wat kort door de bocht en ik doe geen recht aan alle moslims die hier tussenin zitten, of zij die vooral moslim zijn vanuit traditie of cultuur.
Volg Mohammeds voorbeeld na!
Nu komen we eigenlijk al gelijk aan bij een groot probleem binnen de islam. De islam draait in grote mate om de profeet Mohammed. De profeet is, wat de Koran noemt, het lichtende voorbeeld voor iedereen:
Soera 33:21 (Al-Ahzaab [de bondgenoten])i
Voorzeker, de Boodschapper van Allah is (in elk opzicht) een lichtend voorbeeld voor (zowel de gelovigen als de hypocrieten onder) jullie, voor wie op (de veelbelovende ontmoeting met) Allah en de Laatste Dag hoopt. En voor wie Allah veelvuldig gedenkt.
De conservatieve moslims begrijpen maar al te goed dat ze Mohammeds voorbeeld moeten navolgen, precies zoals de Koran hen dicteert.
Soera 4:80 (An-Nisaa [de vrouwen])ii
Wie de boodschapper gehoorzaamt, gehoorzaamt God en wie hem de rug toekeert: Wij hebben u niet gezonden om over hen te waken.
De Perfecte Man?
Tja! Wat doe je dan als moslim? Wil je Allah gehoorzamen? Dan moet je Mohammed gehoorzamen! Maar ja, deze ‘perfecte’ man lijkt toch iets minder sympathiek te zijn dan dat velen je willen doen geloven.
Ik ga nu niet een volledige opsomming geven van Mohammeds levenswandel, maar erg aardig en liefdevol was het zeker niet.
Ik zal niets zeggen over zijn huwelijk met Aisha, die volgens de klassieke bronnen 6 of 7 jaar oud was op het moment van haar huwelijk met Mohammed, en 9 jaar toen hij het huwelijk met haar voltrok door geslachtsgemeenschap te hebben… Ik bedoel, dit is een inkoppertje!
Nee, ik denk dan meer aan de enorme wreedheid waarmee hij tegenstanders strafte. Zijn straf had niets meer de maken met het principe van ‘oog-voor-oog en tand-voor-tand.’
Sahih Bhukhari hadith 6805iii
Een groep mensen van de ‘Ukl (of ‘Uraina) stam—maar ik denk dat hij zei dat ze van ‘Ukl—kwamen naar Medina en (ze werden ziek, dus) de Profeet beval hen om naar de kudde (Milch) she-camels te gaan en vertelde hen om naar buiten te gaan en de urine en melk van de kamelen te drinken (als medicijn). Dus gingen ze en dronken het, en toen ze gezond werden, doodden ze de herder en dreven de kamelen weg. Dit nieuws bereikte de Profeet vroeg in de ochtend, dus stuurde hij (enkele) mannen in hun achtervolging en ze werden gevangen genomen en voor de middag naar de Profeet gebracht. Hij beval om hun handen en benen af te hakken en hun ogen te branden met verhitte ijzeren stukken en ze werden bij Al-Harra gegooid, en toen ze om water vroegen om te drinken, kregen ze geen water. (Abu Qilaba zei: “Dat waren de mensen die diefstal en moord pleegden en tot ongeloof terugkeerden nadat ze gelovigen (moslims) waren geweest, en tegen Allah en Zijn gezant vochten”).
Of wat te denken van de manier waarop Mohammed naar vrouwen keek?
Volgens Mohammed ontbreekt het vrouwen aan gezonde logica omdat hun verstand tekortschiet.
Sahih Bhukhari hadith 2658iv
De Profeet (de zegen en vrede van Allah zij met hem) zei: “Is de getuigenis van een vrouw niet gelijk aan de helft van die van een man?” De vrouwen zeiden: “Ja.” Hij zei: “Dit komt doordat ze een tekort heeft in haar verstand.”
Mohammed bied weinig hoop aan vrouwen. Volgens hem zal de hel vooral vol zitten met vrouwen.
Sahih Bhukhari hadith 1462v
[Mohammed zei]: “O vrouwen! Geef aan liefdadigheid, want ik heb gezien dat de meerderheid van de bewoners van het Hellevuur vrouwen waren.” De vrouwen vroegen: “O Allah’s gezant! Wat is daar de reden van?” Hij zei: “O vrouwen! Jullie vloeken vaak en zijn ondankbaar tegenover jullie echtgenoten. Ik heb niemand gezien die meer tekortschiet in intelligentie en religie dan jullie. O vrouwen, sommigen van jullie kunnen zelfs een voorzichtig man op een dwaalspoor brengen.”
En mocht je nu vermoeden dat je vrouw ongehoorzaam is, dan wijs je haar terecht. Als dat niet erg lijkt te werken stuur je haar naar haar bed en geef je haar een pak rammel.
Soera 3:44 (Al Imran [de familie van Imran]vi
En vermaan hen van wie jullie vrezen dat ze opstandig zijn, verban hen naar hun banken [of bedden] en sla hen.
Ongehoorzaam?
Ik ben erg blij dat er heel veel ‘liberale’ moslims zijn. Veel van hen willen ook gewoon een prettig leven leiden en een goede opleiding krijgen voor hun kinderen. Ze willen ook graag genieten van mooie muziek, kunst en cultuur. Ze zien hun intelligente dochter ook het liefst afstuderen aan de universiteit.
Maar ja, de vraag is of ze wel Allah wel volledig gehoorzaam zijn. Als we afgaan op dat wat de koran leert, dan kunnen we rustig stellen dat deze liberale moslims het niet goed doen.
Geweld of vrede
Veel mensen verwijzen naar de meer vredelievende passages in the Koran. Ze zeggen dat de liberale moslims zich vasthouden aan deze teksten. En eerlijk is eerlijk, er staan teksten over vrede in de Koran. Wat men dan gemakshalve even vergeet, is dat deze teksten allemaal zijn geschreven in een periode waarin islam nog niet de overhand had. Als Mohammed in die eerste periode zichzelf al als een ware krijgsheer had opgesteld dan was Islam waarschijnlijk al heel snel door de omringende volken de kop ingedrukt. In het begin had hij nu eenmaal niet zo veel aanhangers. Hij kon dus nog niet een duidelijk stempel drukken.
Pas later, toen zijn aanhang groot genoeg was, kwamen de strijdteksten aan bod. Mohammeds leger was nu groot genoeg om andere volken te overwinnen.
Nu wordt het interessant want de Koran leert dat als er twee teksten in tegenspraak zijn, de moslim de latere tekst moet gehoorzamen. Dit kunnen we lezen in Soera 2:106 van de Koranvii
En voor elk vers dat Wij afschaffen of in de vergetelheid brengen, brengen Wij een beter of gelijksoortig vers. Weet gij niet, dat God over alles macht heeft?
Dit principe zegt dus dat de latere teksten beter voor de gelovigen zijn dan de eerdere. Wanneer er dus eerst een opdracht is om in vrede te leven die dan later tegengesproken wordt door een tekst die zegt dat de moslim ten strijde moet trekken tegen de ongelovigen in zijn land, dan is dus tekst van later datum een betere om na te volgen.
De website Islam Question & Answer heeft het volgende gezegd over of de moslim het latere moet gehoorzamen of niet:viii
En Hij [Allah] zegt ons dat, wie de intrekking verwerpt, Zijn [Allahs] soevereiniteit en macht verwerpt, zoals Hij zegt: “Weten jullie niet dat Allah tot alle dingen in staat is? Weten jullie niet dat aan Allah de heerschappij van de hemelen en de aarde toebehoort?”.
Dus met andere woorden. Het staat een moslim niet vrij om te beslissen welke teksten hij wel en welke hij niet hoeft toe te passen in zijn leven.
Oude Testament & Koran
In tegenstelling tot de meeste, zo niet alle, gewelddadige teksten in het Oude Testament, zijn de meeste verzen over geweld in de Koran opgeschreven met open einde. Dit betekent dat ze niet noodzakelijkerwijs beperkt worden door de historische context die je zou kunnen opmaken uit de omringende tekst. Zoals gezegd zijn er veel moslims die ervoor kiezen om ze wèl op die manier te zien. Maar de conservatieve moslims hebben het bij het juiste eind, wanneer ze deze teksten zien als deel van het eeuwige en onveranderlijke woord van Allah. Ze snappen dat deze teksten dus nog net zo belangrijk zijn als al het andere in de Koran.
Helaas zijn er maar weinig verzen over tolerantie en vrede die een tegenwicht bieden voor de gewelddadige verzen. Dit gaat over verzen die oproepen om ongelovigen te bestrijden en te onderwerpen totdat ze, ofwel de vernedering accepteren en verder kunnen leven als tweederangs burgers die een speciale belasting moeten betalen; zich bekeren tot de islam; of gedood worden. Mohammeds eigen gewelddadige erfenis heeft, samen met de duidelijke nadruk op geweld in de Koran, een spoor van bloed en tranen door de wereldgeschiedenis nagelaten.
De vergelijking met de teksten over geweld in het Oude Testament gaat niet op. Als je het al zou willen vergelijken dan kun je eigenlijk niet verder komen dan de bevestiging dat er geweld gebruikt werd. Zoals gezegd is het geweld in het Oude Testament altijd beperkt in tijdsduur en plaats. Het is het volk van Israël verboden om buiten die situaties om, en buiten hun landsgrenzen, het geweld voort te zetten.
De gewelddadige expansiedrift van de islam is simpelweg een vreemd concept in de Bijbel. Het was, en is het volk van Israël verboden om omringende landen met dwang hun geloof op te leggen.
Mohammed of Jezus
Elk jaar worden duizenden christelijke huizen en kerken in brand gestoken of gebombardeerd door islamitische groepen en honderden christenen worden vermoord door islamitische extremisten. De zogenaamde rechtvaardiging varieert van beschuldigingen van afvalligheid of evangelisatie tot vermeende ‘godslastering’ of ‘belediging’ van de islam.
Toch zijn er weinig of geen christen die overgaan op gewelddadige vergeldingen. Dit terwijl in landen met een moslimmeerderheid christen constant te maken hebben discriminatie, ontvoering, verkrachting, marteling, verminking en moord. Ik kan me ook niet herinneren dat we ooit te maken hebben gehad met oprechte christenen die overgingen op terrorisme in de naam van Jezus. Natuurlijk zijn er wel mensen geweest die meenden te kunnen moorden in opdracht van Jezus. Maar een weldenkend mens weet gelijk dat het hier om bedriegers gaat. Een èchte volgeling van Jezus zie je dit soort dingen niet doen.
Je zou dus kunnen zeggen dat er iets fundamenteel anders onderwezen wordt. Heel ver hoeven we niet te zoeken. We hoeven eigenlijk alleen maar naar het contrast tussen Mohammed en Jezus te kijken.
Zomaar een paar verschillen:
Mohammed |
Jezus |
Volgens zijn volgelingen: Moesten anderen hun leven voor hem gegeven. (Sahih Muslim 4413) |
Volgens zijn volgelingen: Gaf Hij Zijn eigen leven voor anderen. (Johannes 18:11 en anderen) |
“Als dan iemand het verbod tegen u, overtreedt gij evenzo tegen hem.” (Koran 2:194) |
“Als iemand u op de rechter wang slaat, keer hem dan ook de andere toe.” (Matteüs 5:39) |
“Mij is bevolen om te vechten tegen mensen totdat zij getuigen dat er geen god is dan Allah en dat Mohammed de boodschapper van Allah is” (Moslim 1:33) |
“Hij die leeft bij het zwaard zal door het zwaard sterven.” (Matteüs 26:52) |
Het stelen van ongelovigen is toegestaan. (Bukhari 44:668, Ibn Ishaq 764) |
“Gij zult niet stelen.” (Mattheüs 19:18) |
Doodde degenen die hem beledigden. (Bukhari 56:369, 4:241) |
Jezus predikte vergeving. (Matteüs 18:21-22, 5:38) |
“O jullie die geloven! Bestrijdt degenen van de ongelovigen die dichtbij jullie zijn en laat hen in jullie hardheid vinden.” (Koran 9:123) |
“Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde erven.” (Matteüs 5:5) |
Nou ja, zo kunnen we nog wel heel lang doorgaan. Het mag duidelijk zijn dat het beroemde spreekwoord, ‘waar je mee omgaat, wordt je mee besmet,’ hier duidelijk zichtbaar wordt.
De Here Jezus zet dus een duidelijk andere moraal neer dan Mohammed doet.
Samenleving
De ‘christelijke wereld’ en de islamitische wereld staan op allerlei vlakken lijnrecht tegenover elkaar. Wat te denken van de ongelijkheid op het gebied van mensenrechten en burgerlijke vrijheden zoals vrijheid van meningsuiting of godsdienst. Maar ook wat betreft de economische situatie zijn de landen waar men een christelijke traditie kent veel beter af. Het is niet voor niets dat de meeste vluchtelingen uit landen komen met een moslim meerderheid. Deze vluchtelingen staan te trappelen om zich te vestigen in overwegend christelijke landen.ix Met christelijke landen bedoel ik de landen waar het judeo-christelijke wereldbeeld nog de boventoon voert.
In westerse landen vinden we het belangrijk om misvattingen en schandalen te onderzoeken en eventueel te veroordelen. Als er in gevangenissen mishandelingen plaats vinden, dan zetten we daar onherroepelijk een onderzoekscommissie op. In islamitische landen horen we dat niet zo vaak. Ook moslims die ergens anders wonen staan niet klaar om misstanden in de islamitische wereld te veroordelen. Sterker nog! De recente aanslagen van Hamas worden in de hoofdsteden van Europa en Amerika gevierd en bejubeld (waar dan triest genoeg ook heel wat linkse activisten aan mee doen). De normale Europeaan keurt dit af en kijken meewarig naar dit soort acties. Maar! We gaan er niet schietend op af omdat we ergens diep van binnen vinden dat er vrijheid van meningsuiting moet zijn.
De laatste jaren zijn de leiders in het westen druk bezig met excuses aanbieden voor het koloniale verleden. Wat je er ook van mag denken, duidelijk is wel dat we het in het westen belangrijk vinden om sorry te zeggen als we iets verkeerd hebben gedaan. De moslimwereld heeft nog geen enkele verontschuldiging aangeboden voor de honderden miljoenen die werden verdrukt, vermoord en verhandeld door eeuwen van meedogenloze Jihad en slavernij. In plaats van excuses zien we juist dat de moslimwereld volhard in hun manier van omgaan met anderen. Slavernij, moord, martelingen, plunderingen, verkrachtingen … En geen verandering in zicht.
Redding
Tot slot dan nog iets over redding. Niet geheel onbelangrijk lijkt mij!
De koran is niet echt duidelijk over redding. Aan de ene kant leert de Koran dat verlossing gebaseerd is op reiniging door middel van goede daden (Soera 7:6-9). Een moslim kan ook rechtvaardig worden door te bidden, te vasten aalmoezen te geven, en volgens de Koran te leven. Maar de Koran zegt ook dat Allah het lot van elk mens al van tevoren heeft beslist en dat iemands goede werken Allah’s beslissing wel of niet kunnen beïnvloeden (Soera 57:22). De Koran leert ook dat ieder mens, dus zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen, door Allah eerst naar de hel gestuurd zullen worden, voordat de rechtvaardigen de hemel mogen binnengaan (Soera 19:67-72). Daarom zullen moslims niets zinnigs kunnen zeggen over hun eeuwige bestemming. Mohammed zelf was er niet zeker van of hij gered zou worden of niet (Soera 31:34; 46:9). De enige garantie op redding is door te sterven in de jihad (heilig oorlog).
Wat geweldig is de zekerheid de we als christen gekregen hebben.
Johannes 5:24
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De tijd komt en is nu dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en dat wie hem horen, zullen leven.
Ondanks dat we als christen geroepen zijn om het voorbeeld van Christus na te leven hoeven we niet bang te zijn dat onze goede daden te kort schieten. De bijbel leert dat we alleen door de gerechtigheid van Christus gered kunnen worden (Romeinen 5:21). Als gered mens hoeven we de hel ook niet meer te vrezen. De bijbel is hier heel duidelijk over, alleen Satan, de demonen en zij die niet bij Jezus horen zullen naar de hel gestuurd worden (2 Petrus 2:4; Openbaring 20:15). De God van de bijbel, YHWH, is niet wispelturig zoals Allah. Het is niet zo dat de Here iemand naar de hel stuurt omdat Hij daar zin in heeft. De christelijke hoop is dat als we met een oprecht berouwvol hart bij Jezus mogen komen, en dat we door genade gered zullen worden. Onze redding ligt in het geloof in het volbrachte werk van Jezus Christus. Zijn dood aan het kruis en opstanding uit het graf hebben eens en voor altijd de deur naar de Vader open gezet.
Tot slot
Ik sluit af waar ik mee begon. Mijn kritiek is gericht op islam als ideologie en niet op mensen, perse. Veel moslims willen gewoon graag een prettig bestaan hebben. Desalniettemin nodigt de koran niet uit tot veel goeds.
Er is een groot verschil tussen hen die zich cultureel identificeren als moslim en zij die Mohammeds voorbeeld in perfectie willen na leven.
Wafa Sultan zei eens:x
Het probleem met christenen is dat ze niet zo goed zijn als Jezus. Maar godzijdank zijn de meeste moslims beter dan Mohammed.
Ik weet niet in welke context ze dit gezegd heeft, maar het klopt als een bus. Als christen weten we maar al te goed dat we te kort schieten.
Romeinen 3:23-24
Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.
Ons streven is om meer en meer op de Here Jezus te gaan lijken. Laten we hopen en bidden dat de moslims die weg ook gaan bewandelen. Gelukkig leven de meeste al een beter leven dan hun profeet!
Ongezouten mening
Hoe dan ook, dit was mijn ‘enigszins ongezouten’ mening wat betreft islam. Laat me maar weten wat je ervan vindt in de commentaren. Misschien ben je het niet eens met bepaalde dingen? Laat maar een reactie achter. Let op! Verlaag jezelf nu niet door grof te worden. Ik weet dat dit onderwerp veel boosheid teweeg kan brengen. Maar mijn oproep is om meer op Jezus te gaan lijken!
Ik ben vooral actief op mijn Odysee kanaal. Je vindt een link naar dat kanaal in de beschrijving van deze video of op mijn website. Als je het leuk of interessant vindt wat ik doe, kun je je abonneren op mijn kanaal en vergeet dan ook niet op de notificatie bel te drukken—als je tenminste op de hoogte wilt blijven van nieuwe video’s!
Ik stel jullie gebeden en steun zeer op prijs! Kijk in de beschrijving van deze video om te zien hoe je me kunt helpen. Ik zal daar ook een link plaatsen naar zowel de Nederlandse als de Engelse transcripties van deze video.
Gods zegen, bedankt voor het kijken en, zo de Heer wil, zien we elkaar in de volgende video!
Eindnoten
i https://koran.nl/soera-33-al-ahzab-de-partijen/ (bekeken op 11-11-2023).
ii Holy Qur’an, trans. Arthur j. Arberry, Ansariyan Publications – Qum, 2003, Soera 4:80, p.122, Nederlandse vertaling: Jurgen Hofmann.
iii Sahih Al-Bukhari, Arabic-English, trans. Dr. Muhammad Muhsin Khan, Darussalam Publishers and Distributors, Riyadh Saudi Arabia, 1997, Vol. 8, pp. 416-417, Number 6805, Nederlandse vertaling: Jurgen Hofmann.
iv Sahih Al-Bukhari, Arabic-English, trans. Dr. Muhammad Muhsin Khan, Darussalam Publishers and Distributors, Riyadh Saudi Arabia, 1997, Vol. 3, p. 477, Number 2658, Nederlandse vertaling: Jurgen Hofmann.
v Sahih Al-Bukhari, Arabic-English, trans. Dr. Muhammad Muhsin Khan, Darussalam Publishers and Distributors, Riyadh Saudi Arabia, 1997, Vol 2, pp. 314-315, Number 1462, Nederlandse vertaling: Jurgen Hofmann.
vi Holy Qur’an, trans. Arthur j. Arberry, Ansariyan Publications – Qum, 2003, Soera 3:44, p.113, Nederlandse vertaling: Jurgen Hofmann.
vii Holy Qur’an, trans. Arthur j. Arberry, Ansariyan Publications – Qum, 2003, Sura 2:106, p.28, Nederlandse vertaling: Jurgen Hofmann.
viii Abrogation in the Qur’an, and the order of its soorahs and verses, Islam Question & Answer, general supervisor Shaykh Muhammad Saalih al- Munajid, [internet] <https://islamqa.info/en/answers/105746/abrogation-in-the-quran-and-the-order-of-its-soorahs-and-verses>, accessed 14-11-2023, Nederlandse vertaling: Jurgen Hofmann.
ix UNHCR, Teaching About Refugees, Fact and Figures, [internet] <https://www.unhcr.org/sites/default/files/legacy-pdf/6177f76f4.pdf>, accessed 18-11-2023.
x Wafa Sultan, [internet[ <https://www.goodreads.com/author/quotes/2936654.Wafa_Sultan>, accessed 16-11-2023, Nederlandse vertaling: Jurgen Hofmann.