Apologeet.nl
73 Boeken van de Rooms-Katholieke BijbelIk heb me nooit echt druk gemaakt over de extra boeken in de rooms-katholieke bijbel. Ik dacht altijd dat het ging om een geschil in de vroege kerk. Maar is dat zo? Laten we het eens uitzoeken.
Veel van onze meer respectabele Bijbels, zoals de Engelse King James Version, de Revised Standard Version en de New International Version, hebben 66 boeken. 39 in het Oude Testament (van Genesis tot Maleachi) en 27 in het Nieuwe Testament (van Matteüs tot Openbaring).
Maar als we kijken naar de Good News Translation (GNT) van de Rooms-Katholieke kerk, of de New Catholic Bible (NCB), vinden we 73 boeken. Deze zeven andere boeken zijn: Tobit, Judith, 1 Makkabeeën, 2 Makkabeeën, Wijsheid van Salomo, Wijsheid van Sirach en Baruch. Deze boeken zijn ongeveer geschreven tussen de derde eeuw voor Christus en de eerste eeuw na Christus. Al deze boeken zijn in het Grieks bewaard gebleven, hoewel sommige oorspronkelijk in het Hebreeuws/Aramees geschreven kunnen zijn.
Vertaling
Dus, wat is hier nu aan de hand? Nou, ik denk dat ik niet hoef uit te leggen dat de oorspronkelijke boeken van het Oude Testament aan de Hebreeën zijn geschreven, toch? Dat betekent dat de taal Hebreeuws was, die niet door veel mensen buiten die specifieke context wordt begrepen. Nu moet ik zeggen dat er enkele kleine gedeelten in het Oude Testament in het Aramees zijn geschreven. Het gaat om enkele verzen in Genesis, Ezra en Jeremia. Het wanneer en hoe kan ik je niet vertellen en is nu ook niet echt belangrijk. Laten we het eens hebben over de oude Hebreeuwse taal. Ik heb wat Hebreeuws gestudeerd en laat me je vertellen dat het niet gemakkelijk was. Nou, blijkbaar dachten er meer mensen zo over.
Ergens in de vierde eeuw gaven ze een zekere man, Hiëronymus genaamd, opdracht de boeken van het Oude Testament in het Latijn te vertalen. Er bestond al een Griekse vertaling van het Oude Testament, de Septuagint. De vertalers van de Septuagint waren de eersten die deze extra boeken gebruikten in hun Griekse vertaling van het Oude Testament. En in de vierde eeuw stond de kerkvader Augustinus erop dat ook Hiëronymus deze extra boeken zou opnemen in zijn vertaling, de Vulgaat. Maar Hiëronymus vond deze boeken eigenlijk minder belangrijk dan de oorspronkelijke boeken van het Oude Testament.
Ik denk dat Jerome gewoon niet de betweter wilde zijn als het op deze boeken aankwam. Kijk, deze extra boeken zijn nooit geaccepteerd door de Hebreeuwse geleerden, en, verrassing! verrassing! De Christenen uit de vroege kerk, die nog steeds nauw verbonden waren met de Joden, ook niet.
Canon
Rond AD. 250 waren de meeste gelovigen het eens over de canon van de Hebreeuwse Schrift. Canon verwijst in deze context naar een officieel aanvaarde verzameling boeken. Met andere woorden, ‘canon’ wordt gebruikt om de boeken te beschrijven die goddelijk geïnspireerd zijn en daarom in de Bijbel thuishoren. De enige kwestie die overbleef waren deze extra boeken, ook wel de Apocriefe genoemd (wat ‘verborgen’ betekent). Deze discussie duurt tot op de dag van vandaag voort. Hoewel de meeste Hebreeuwse geleerden deze extra boeken zien als historische en religieuze documenten, verwerpen de meesten van hen het idee dat ze dezelfde waarde zouden hebben als de Hebreeuwse Geschriften. De overeenstemming over de boeken van het Nieuwe Testament duurde iets langer, wat logisch is omdat ze later zijn geschreven dan het Oude Testament, toch?
De concilie van Trente
Wat is er dan gebeurd? Welnu, hoewel de meeste vroege kerkvaders deze extra boeken niet als canoniek accepteerden—wat, nogmaals, betekent dat ze nooit tot de geïnspireerde boeken behoorden—nam de Roomse Kerk ze toch op. Zij deden dit tijdens het Concilie van Trente, dat werd gehouden in 1546!
Waarom dan pas in 1546? Wel, tijdens de Reformatie werden deze boeken extra aangevochten omdat ze aan de basis lagen van vele on-Bijbelse leerstellingen, zoals het vagevuur en redding door het geven van aalmoezen. De Reformatoren herhaalden eigenlijk gewoon de eeuwenoude overtuiging over welke boeken geïnspireerd waren en welke niet. Ze concludeerden opnieuw dat deze extra boeken niet konden worden gebruikt als basis voor de echte christelijke leer.
De Rooms-katholieke Kerk was hier duidelijk niet erg blij mee en in een zogenaamde contrareformatie deed het Concilie van Trente een officiële verklaring waarin werd gesteld dat de Apocriefe moesten worden gerespecteerd als deel van de Schrift. Daarmee versterkte de Rooms-katholieke Kerk officieel de scheiding tussen hen en de protestanten.
Eigenwijs
Het is nogal vreemd dat de Rooms-katholieke kerk vasthoudt aan de boeken. Ik zou het zelfs bestempelen als eigenwijs gedrag. Zoals ik al zei, geen van de vroege Joodse en christelijke geleerden accepteerde ze als geïnspireerd. We zien dat schrijvers van het Nieuwe Testament, zoals Matteüs, Marcus, Lucas, Johannes en Paulus, veel citaten uit het Oude Testament gebruiken, maar nooit uit deze extra boeken.
De Heer Jezus gebruikte ook de geschriften van het Oude Testament in Zijn gesprekken. Hij zei dan zoiets als: "heb je niet gelezen…" of "er staat geschreven…". Toch kan ik Hem niet betrappen op een verwijzing naar deze Apocriefe boeken. Wel weet ik dat Hij soms buitenbijbelse bronnen gebruikte om de Joodse leiders tegen te spreken.
Bijvoorbeeld in Marcus 3. Laten we het samen lezen.
Hij kwam opnieuw in de synagoge; en er was daar iemand die een verschrompelde hand had. En ze letten scherp op Hem om te zien of Hij hem op de sabbat genezen zou, opdat zij Hem zouden kunnen beschuldigen. En Hij zei tegen de man die de verschrompelde hand had: Sta op en ga in het midden staan. En Hij zei tegen hen: Is het geoorloofd op sabbatdagen goed te doen of kwaad te doen, een mens te behouden of te doden? En zij zwegen..
Misschien is het je niet opgevallen, maar goed doen en een leven redden op sabbat was toegestaan volgens hun eigen uitleg van het vierde gebod. Vele jaren eerder waren de Joden in oorlog, maar ze mochten niet vechten of zichzelf verdedigen op de sabbat. De vijanden kwamen daar snel achter en begonnen de Joden juist op die dag af te slachten. Wanhopig vroegen de Joden aan hun leiders wat ze moesten doen, en deze leiders besloten dat het toegestaan was een leven te redden en goed te doen op de sabbat. Jezus wist heel goed hoe hij met deze hypocrieten moest debatteren. Maar Hij heeft dit soort geschriften of de Apocriefe nooit erkend als geïnspireerd door de Heilige Geest.
Meestal haalde Jezus gewoon het Oude Testament aan omdat Hij de Schriftgeleerden en Farizeeën iets wilde leren. Vergeet niet dat deze mensen echt heel geleerd waren als het ging om de Schrift, en vooral als het ging om de wet van Mozes. Jezus leerde hen meestal de juiste kijk op de wet, en ze hebben Hem nooit berispt omdat Hij hun uitleg over de wet rechtzette. Waarom niet? Eenvoudigweg omdat Jezus rechtstreeks citeerde uit de canon, de boeken die erkend werden als gezaghebbend en geïnspireerd.
Valse Leringen
Een andere opmerkelijke zaak is het feit dat, hoewel de Apocriefe gebruikt kunnen worden om doctrines als het vagevuur, redding door aalmoezen en betalen om je te laten dopen, te verdedigen, de Rooms-katholieke Kerk deze boeken daar nooit voor heeft gebruikt. Als ze werkelijk geloofden dat deze boeken het geïnspireerde woord van God waren, zou je verwachten dat ze ze zouden gebruiken, toch?
En dit is ook een zeer belangrijke reden waarom de meeste christelijke en joodse geleerden door de eeuwen heen deze boeken hebben verworpen. Ze bevatten eenvoudigweg te veel tegenstrijdigheden, fouten en valse leerstellingen in vergelijking met de leerstellingen in de andere boeken van het Oude Testament. Bedenk dat de gevestigde boeken van het Oude Testament vele jaren vóór de Apocriefe boeken werden geschreven. Deze laatste werden geschreven in een periode waarvan de Joden in principe zeiden dat God niet sprak. De eerste profeet na meer dan 400 jaar was Johannes de Doper.
Oké, maar wat zijn enkele van deze fouten of verkeerde leringen?
In Tobit kunnen we leren dat het goed is om magie te gebruiken:
Tobit 6:8
En de engel, antwoordende, zeide tot hem: Als gij een klein stukje van zijn hart op kolen legt, verdrijft de rook daarvan alle soorten duivels, hetzij van man, hetzij van vrouw, zodat zij niet meer tot hen komen.
Onze zelfde vriend, Tobit, leert dat vergeving van zonden door menselijke inspanning gebeurt:
Tobit 4:10
Want aalmoezen verlossen van alle zonde en van de dood, en laten de ziel niet in de duisternis gaan.
En volgens Judith was Nebukadnezar de koning van de Assyriërs in plaats van de koning van de Babyloniërs:
Judith 1:5
In het twaalfde jaar van zijn regering nu vocht Nabuchodonosor, koning der Assyriërs, die in de grote stad Ninive regeerde, tegen Arphaxad en overwon hem.
En wat te denken van het offeren van geld voor de zonden van de doden:
2 Makkabeeën 12:43
En hij maakte een bijeenkomst en stuurde twaalfduizend drachmen zilver naar Jeruzalem om te offeren voor de zonden van de doden, goed en godsdienstig denkend aan de opstanding.
Tenslotte
Het is duidelijk dat het aanvaarden van de Apocriefe als door God geïnspireerd een aantal ernstige problemen met zich meebrengt. Door ze te aanvaarden ontkennen we de wijsheid en kennis van onze trouwe en gelovige voorouders. We zouden misschien ook magie en redding door werken moeten omarmen. En laat me niet beginnen over verkeerde historische feiten of het geven van geld als offer voor de zonden van de doden.
Hoewel deze boeken misschien nuttig zijn om te lezen over de oudheid, zijn ze niet geïnspireerd door Gods Heilige Geest. Waarom ben ik daar zo stellig over? Wel, eenvoudigweg omdat ze vol staan met onjuiste en on-Bijbelse leringen.
Waarschuwing!
Nu even een kort woord aan mijn broeders en zusters die naar een Rooms-katholieke kerk gaan. Eigenlijk ken ik best veel die echt van de Here Jezus houden! Zij willen Hem overal volgen, en dat is te zien in hun leven. En ook al ben ik het over verschillende dingen binnen de Rooms-katholieke tradities en leerstellingen hartgrondig oneens, ik geloof oprecht dat we ook daar ware broeders en zusters kunnen vinden, die samen met mij het eeuwige leven zullen genieten.
Ik, zoals je inmiddels wellicht weet, zoek graag datgene wat ons samen bindt. We gebruiken bijvoorbeeld allemaal het Nieuwe Testament, en daarin vinden we precies dezelfde boeken in elke bijbel-versie, of die nu protestants, orthodox of Rooms-katholiek is. Dus, dat moet ons dichter bij elkaar brengen.
We moeten voorzichtig zijn met onze houding. Ook ik moet voorzichtig zijn! Het is veel gemakkelijker om mensen af te schrikken met een houding van betweterigheid! In dit geval bijvoorbeeld zouden sommigen mijn video kunnen weerleggen door te zeggen dat de Apocriefe niet leren dat we mensen uit het vagevuur kunnen bidden, redding door werken of het gebruik van magie. Daar ben ik het niet mee eens! Maar ik begrijp ook dat de genoemde teksten anders uitgelegd kunnen worden. We kunnen hetzelfde doen met de woorden in het Nieuwe Testament. Laten we snel de woorden van de Here Jezus als voorbeeld nemen. Ziet u, in Johannes 5:28-29 lezen we:
Verwonder u daar niet over, want de tijd komt waarin allen die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen, en zij zullen eruitgaan: zij die het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, maar zij die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding ter verdoemenis.
Ik geloof absoluut niet dat deze woorden leren dat redding komt door het doen van goede daden. Het zou me echter niet verbazen als iemand anders tot een andere conclusie zou komen.
Zie je hoe makkelijk we in een gevecht terecht kunnen komen? Laten we alsjeblieft voorzichtig zijn. We willen toch dat mensen gered worden? Dus in plaats van te strijden over deze extra boeken moeten we het hebben over het evangelie zoals het in het Nieuwe Testament staat. Maak de Apocriefe niet de reden voor iemand om het evangelie uit uw Bijbel te verwerpen.
Volgen & ondersteunen
Zoals altijd, bekijk de beschrijving van deze video. Daar vind je een link naar mijn Odysee kanaal. Je kunt ook mijn videokanalen op GabTV, en Bitchute, en mijn andere sociale media bekijken. Ook vind je daar een link naar zowel de Nederlandse als de Engelse transcripties van deze video.
In ieder geval heel erg bedankt voor het kijken naar mijn video’s, jullie gebeden en steun! Je kunt in de beschrijving van deze video of op mijn website kijken hoe je me kunt helpen.
Gods zegen, bedankt voor het kijken, en als de Heer het wil zien we elkaar in mijn volgende video!