Christelijke doctrine van verlossing

Apologeet.nl

Christelijke doctrine van verlossing

Als ik het over bepaalde leerstellingen binnen de Kerk heb, zeg ik vaak dat deze of gene leer er niet voor zorgt dat je verloren gaat als je het verkeerd hebt begrepen. Veel leringen staan niet op hetzelfde niveau als de leer van verlossing. In dit artikel zullen we zien wat deze leer inhoudt.

Als ik het over bepaalde leringen binnen de kerk heb, zeg ik vaak dat deze of gene lering je niet verloren doet gaan als je het verkeerd heb begrepen. De vorige keer had ik het over de opname en de wederkomst van Christus. Als je zo’n leer anders begrijpt dan andere christenen, maakt dat je nog geen valse leraar en verlies je je redding er niet door. Ik zei ook dat de leer van de opname geen reddende leer is.

Ik doe dit vaak, en meestal zeg ik dat dit of dat een primaire of secundaire leerstelling is—wat betekent dat ik een onderscheid maak in de meer en minder belangrijke ideeën binnen het christendom.

Een Canadese broeder (waarvan ik stiekem aanneem dat hij een hij is) vroeg me of ik wat meer kon vertellen over de doctrine van verlossing. Een goede vraag en ik geloof dat dit een heel belangrijk onderwerp is voor christenen om te bestuderen.

Laten we het dus zonder verder oponthoud hebben over de christelijke doctrine van verlossing.

Ontkomen aan gevaar

Verlossing is een interessant woord. In de taal op Madagaskar zeggen ze mamonjy of manavotra in het dialect. Het kan op verschillende manieren gebruikt worden. In Bijbelse termen gebruiken ze het voor het werk van Jezus die de Mpamonjy, ofwel Redder, is. Maar vaak bedankten mensen me ook omdat ik hen mamonjy had geschonken. Dit betekent dan dat ik hen geholpen heb met een ziekte of een ander ernstig probleem en hen dus eigenlijk gered heb.

Af en toe heeft de Bijbel het over gered worden of verlost worden in de context van onmiddellijke, fysieke redding, zoals toen Paulus uit de gevangenis werd bevrijd (Filippenzen 1:19). Redding betekent wegkomen van gevaar of pijn, en iemand redden is iemand helpen of veilig houden. Zoals ik dat dus deed in het dorp op Madagaskar—in wezen behoedde ik iemand ervoor om te sterven aan een ziekte. De term verlossing draagt het idee in zich van winnen, gezond zijn, of veilig blijven.

Eeuwig

In Handelingen 16 lezen we het verhaal van Paulus en Silas die in de gevangenis opgesloten zaten. Laten we dat samen lezen.

Handelingen 16:25-31

En omstreeks middernacht baden Paulus en Silas en zongen lofzangen voor God. En de gevangenen luisterden naar hen. En er vond plotseling een grote aardbeving plaats, zodat de fundamenten van de gevangenis bewogen werden; en onmiddellijk gingen alle deuren open en raakten de boeien van allen los. En de cipier, die wakker geworden was en zag dat de deuren van de gevangenis open waren, trok een zwaard en zou zichzelf gedood hebben, omdat hij dacht dat de gevangenen ontvlucht waren. Paulus riep echter met luide stem: Doe uzelf geen kwaad, want wij zijn allemaal hier. En toen hij om licht gevraagd had, sprong hij naar binnen en begon erg te beven, en hij viel voor Paulus en Silas neer; en hij bracht hen naar buiten en zei: Heren, wat moet ik doen om zalig te worden? En zij zeiden: Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden, u en uw huisgenoten.

Ik weet zeker dat de gevangenbewaarder in de eerste plaats aan zijn fysieke leven dacht. Het laten ontsnappen van gevangenen werd niet zomaar door de vingers gezien door de autoriteiten. Paulus vertelde de gevangenbewaarder niet dat hij moest maken dat hij wegkwam en het eerste de beste vliegticket naar een ander land moest boeken. Nee, in plaats daarvan legde hij uit hoe de gevangenbewaarder eeuwig gered kon worden door in Jezus te geloven. Hij predikte een geestelijke bevrijding.

In dezelfde zin zien we ook dat Jezus verlossing predikt, die Hij bijvoorbeeld in Matteüs 19:24 vergelijkt met het binnengaan van het Koninkrijk van God.

Gered van wat?

Het lijkt erop dat de gevangenbewaarder geluk had met de autoriteiten. We lezen dat de gevangenbewaarder en zijn familie gelovig werden en gedoopt werden. Oké, waar moest de gevangenbewaarder dan van gered worden?

In de Christelijke doctrine van verlossing leren we dat mensen gered moeten worden van Gods toorn of wraak. Met andere woorden, we moeten gered worden van Gods oordeel over de zonde.

Romeinen 5:9

Veel meer dan zullen wij, nu wij gerechtvaardigd zijn door Zijn bloed, door Hem behouden worden van de toorn.

Het is de zonde die ons van God scheidt. Zonden zijn al onze overtredingen van Gods morele wetten. Niemand van ons kan volledig leven zonder ooit een misstap te begaan tegenover God, Die volmaakt is. Het gevolg hiervan is de dood. Niet de fysieke dood op zich, maar de eeuwige dood. Ja, de fysieke dood kwam in deze wereld toen de mens in zonde viel, maar de eeuwige scheiding van God is wat we de eeuwige dood noemen.

Ik leg het de mensen vaak als volgt uit. God is als een koning die een groot feest wil geven. Daarvoor reinigt hij zijn paleis van boven tot onder. Alles is perfect schoon. Dan nodigt hij de mensen uit om met hem te komen feestvieren. Hij staat echter niet toe dat ze in zijn aanwezigheid of in zijn paleis komen zonder zelf schoon te zijn. Het lastige is echter dat ze niet in staat zijn om zichzelf schoon te maken—ze hebben iemand nodig die dat voor hen doet. De koning stuurt zijn zoon, die de enige is die deze schoonmaakklus kan klaren. Wat gebeurt er als de mensen de zoon niet toestaan om hen schoon te maken? Ze mogen niet naar het feest komen. Hun vuile handen, voeten, kleren, hun vieze praatjes, woede, slechte ideeën en wat al niet meer, zullen de reinheid van het feest alleen maar verpesten. Of ze laten zich gratis schoonmaken door de zoon, of ze moeten buiten blijven.

Bijbelse verlossing betreft onze bevrijding van het resultaat van de zonde en houdt daarom de verwijdering van de zonde in. De Bijbel leert ons dat we gered worden van zowel de macht als de straf van de zonde.

Romeinen 6:14

Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.

1 Petrus 2:24

Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, voor de zonden dood, voor de gerechtigheid zouden leven. Door Zijn striemen bent u genezen.

Wie doet het reddende werk?

Alleen God kan ons reinigen van zonde en alleen Hij kan ons redden van de straf voor onze zonde. Het komt erop neer dat God ons redt van het oordeel dat Hij zelf over de zonde heeft uitgesproken. Voor sommigen lijkt dit dom. Ze zeggen dat God het veel gemakkelijker had kunnen maken door dit oordeel niet over de zonde uit te spreken. Maar dit zou in tegenspraak zijn met wie God is. Ja, God is volmaakt liefdevol, maar Hij is ook volmaakt rechtvaardig. Dit betekent dat Hij het kwaad niet ongestraft kan laten. Het zou Hem onrechtvaardig maken. Maar Zijn liefde dicteert Hem om met een oplossing te komen omdat Hij nu eenmaal niet wil dat er ook maar iemand verloren gaat.

2 Petrus 3:9

De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.

Dan moet het ook God zijn die ons redt, want geen mens kan de zonde van een ander dragen. We hebben allemaal gezondigd en vallen allemaal onder de veroordeling. Hoe kan ik dan die last voor iemand anders dragen als ik zelf niet eens mijn eigen last kan dragen? God is zonder zonde en kwam naar de aarde om als mens geboren te worden. Jezus is God die werd zoals wij, mens van vlees en bloed. Hij was, als perfect mens zonder zonde, de enige die de last van onze zonde kon dragen.

1 Petrus 2:22

Hij [Jezus], Die geen zonde gedaan heeft en in Wiens mond geen bedrog gevonden is

Hoe redde God?

Nou, ik heb al gezegd dat God mens is geworden, en we kennen die mens als Jezus van Nazareth. In de Christelijke doctrine van verlossing leren we dat God ons heeft gered door Jezus Christus.

Johannes 3:17

Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.

Deze verlossing werd bereikt door Jezus’ dood aan het kruis en Zijn daaropvolgende opstanding uit het graf of zoals je wilt uit de dood.

Romeinen 5:10

Want als wij, toen wij vijanden waren, met God verzoend zijn door de dood van Zijn Zoon, hoeveel te meer zullen wij, nu wij verzoend zijn, behouden worden door Zijn leven.

Het is belangrijk om te begrijpen dat wij, mensen, deze verlossing ontvangen zonder dat we het te verdienen. Het is niet te koop, of we kunnen het zelf niet verdienen. Het is een kostbaar geschenk waar we alleen maar dankbaar voor kunnen zijn.

Efeziërs 2:8-9

Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen.

Het is ook heel belangrijk om te begrijpen dat Jezus absoluut de enige manier is om gered te worden.

Handelingen 4:12

En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.

Velen zullen je proberen te overtuigen dat er vele wegen naar God zijn! Laat dit je niet misleiden. Ook al klinkt het niet leuk, alleen door Jezus kunnen we eeuwige verlossing ontvangen.

Hoe krijgen we verlossing?

Terug naar die gevangenbewaarder die zei: “wat moet ik doen om zalig te worden?” Waarop Paulus en Silas antwoordden: “Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden”

Het eerste wat je moet doen is het goede nieuws van verlossing horen, ook wel het evangelie genoemd. Iemand die het evangelie nooit heeft gehoord, zal er moeilijk naar kunnen handelen.

Efeziërs 1:13

In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam […]

In dit vers zien we ook de tweede stap, namelijk dat we het evangelie moeten aanvaarden en geloven. Als we het geloven, moeten we ons bekeren van onze zonde en onze gedachten op Jezus en Zijn wegen richten.

Handelingen 3:19

Kom dus tot inkeer en bekeer u, opdat uw zonden uitgewist worden […]

Dat doen we door God aan te roepen voor onze verlossing.

Romeinen 10:9-10, 13

Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden. Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid.
[…]
Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden.

Het prachtige is dat God wil dat iedereen gered wordt. Dat hebben we al gelezen in 2 Petrus 3:9. God weet ook dat wij mensen koppig zijn, hardhorend en hardleers zelfs. Daarom stuurde Hij Zijn Heilige Geest om ons te overtuigen.

Johannes 16:8

En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel

Korte definitie van de christelijke doctrine van verlossing

In het kort kunnen we de Christelijke doctrine van verlossing definiëren als “de verlossing, door Gods genade, van de eeuwige straf voor zonde die wordt geschonken aan hen die Gods vereisten van berouw en geloof in de Here Jezus omarmen.

Hier moeten we benadrukken dat deze verlossing alleen door Jezus kan komen; en dat het God was die het tot stand bracht; die ook de schenker van dit geschenk is; en die ons ook de geldigheid en zekerheid van dit geschenk verzekerd.

Extraatje

Dit is dus wat we noemen de doctrine van verlossing. Maar! Er is meer. Ik heb eigenlijk vooral gesproken over gered worden van zonde. Ik heb ook gezegd dat deze verlossing werd bereikt door Jezus’ dood aan het kruis en Zijn daaropvolgende opstanding uit het graf of zoals je wilt uit de dood. Dat van de opstanding heb ik even laten liggen. Toch is het mooi om te weten dat God belooft dat we niet alleen van zonde gered worden maar ook van de fysieke dood. De normale gang van zaken voor ons is dat we allemaal een keer zullen sterven. Voor christenen is dat niet het einde. In tegendeel, De Bijbel belooft dat als Jezus terugkeert alle gelovigen zullen opstaan uit het graf. Onze lichamen zullen weer tot leven gewekt worden. God’s woord zegt ook dat zij, die op de dag van Jezus’ wederkomst nog in leven zijn, in een ondeelbaar moment fysiek zullen veranderen (1 Korinthe 15:52). Samen met alle gelovigen zullen we dus op een dag een nieuw lichaam krijgen. Dat lichaam zal zijn als het lichaam van de opgestane Jezus—het zal nooit meer ziekte kennen of sterven. Filippenzen 3:21

Die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het gelijkvormig wordt aan Zijn verheerlijkt lichaam

Het zal dus nog steeds je eigen lichaam zijn, maar dan met dezelfde eigenschappen als die van Jezus na Zijn opstanding. Dus vertrouw op Hem, laat je door hem redden, en zie verlangend uit naar deze eeuwige glorie!
0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
%d bloggers liken dit: