Apologeet.nl
AlverzoeningsleerVorige maand kreeg ik via mijn website een vraag over de alverzoeningleer (hierna universalisme genoemd), en of ik daar iets over kon zeggen. Universalisme (Grieks: apokastastasis) stelt dat alle mensen, vroeg of laat, gered zullen worden voor de eeuwigheid. Dit standpunt stelt dat de begrippen ‘hel’ en ‘straf’ niet stroken met een liefhebbende God.
Vroege Kerk
Het idee van universalisme gaat terug tot Origenes (185-254 na Christus). De idee was dat de verlossing automatisch zou komen ná een periode van straf. Origenes zei in feite dat mensen, engelen en duivels allemaal goed en gelijk geschapen waren. Ze hadden ook een absolute vrije wil. Maar sommigen keerden zich tegen God en begonnen te zondigen. De grootste zondaars werden de duivels of de kwade geesten. De mindere zondaars werden uiteindelijk de mensenzielen. Het is een beetje een raar idee, maar deze mindere zondaars moesten hersteld worden in hun relatie met God. Hiervoor zou God deze wereld geschapen hebben en deze zielen als mensen geboren hebben laten worden.
Tijdens ons leven worden we geacht gedisciplineerd en gekastijd te worden om beter te worden en dit gaat zelfs door na de dood. Met andere woorden, de zuivering is niet voltooid bij de dood, maar gaat door ná dit leven. Dit proces kan erg lang duren omdat de zielen hun vrije wil behouden om te kiezen om goed of slecht te doen. Maar als de ziel uiteindelijk besluit zich te bekeren, zal God hem of haar accepteren om bij Hem te komen wonen. Om eerlijk te zijn tegenover Origin, beschreef hij dit idee “meer [als] zijn hoop dan zijn verzekerde zekerheid.”i
Niets nieuws onder de zon
Ik wilde slechts één van de ideeën uit de vroege kerkperiode beschrijven om je te laten zien dat universalisme geen nieuw idee is. Het heeft eeuwenlang gecirculeerd binnen de kerken, en het verscheen en verschijnt telkens in andere vormen.
Ook hebben universalisten door de eeuwen heen geprobeerd hun geloof uit te leggen. In de 19de eeuw hebben ze metgezellen gevonden in de Unitaristische kerken. Deze kerken geloven niet dat Jezus God is, of dat God een drie-enige God is. Dit zou al allerlei belletjes moeten doen rinkelen bij degenen die sterk vasthouden aan de vroege geloofsverklaringen zoals die door de kerkvaders in de eerste vier eeuwen zijn gegeven.
We zien nu dat de ‘die hard’ universalisten erop aandringen de Bijbel opnieuw uit te leggen in het licht van de moderne wetenschap. Daarmee verwerpen zij alle wonderen in de Bijbel en ook de wonderbaarlijke getuigenissen van christenen door alle eeuwen heen. Waarom? Wel, wonderen zijn gewoon niet verenigbaar met de huidige wetenschappelijke kennis, althans, volgens hen. Ook zien ze Jezus niet meer als goddelijk. Daarin zien we de unitarische invloeden weer terug.
De echte universalisten—en daarmee bedoel ik degenen die hun ideeën ècht hebben bestudeerd, degenen die als kerk bijeenkomen, en niet degenen die het alleen maar aannemelijk vinden—zullen je vertellen dat ze vasthouden aan de zuivere christelijke traditie. Maar ondertussen staan zij vaak open voor allerlei religieuze ideeën, zelfs buiten het christendom om.ii
De moderne vorm van universalisme zegt dat alle mensen gered zijn. Ze zeggen echter dat nog niet alle mensen dat weten. De evangelist, prediker of zendeling hoeft mensen niet te waarschuwen, nee, hun taak is om mensen te vertellen dat ze al gered zijn.
Varianten van universalisme
Er zijn vijf hoofdvarianten van universalisme. Om deze video niet te lang te maken zal ik alleen de namen van deze variaties noemen. Het artikel bij deze video zal iets meer uitleg bevatten. Hiervoor heb ik een beetje gesmokkeld door H. Wayne House te citeren uit zijn boek ‘Charts of Christian Theology and Doctrine.’iii
Universele verzoening
Houdt vol dat de dood van Christus zijn doel heeft bereikt, namelijk de verzoening van de gehele mensheid met God. De scheiding tussen de mens en de voordelen van Gods genade is subjectief van aard en bestaat alleen in de geest van de mens. Verzoening is een volbracht feit.
Universeel Pardon
Houdt vol dat God, die liefdevol is, niet onwrikbaar zal vasthouden aan de voorwaarden die hij heeft gesteld. Door te dreigen met eeuwige straf zal Hij uiteindelijk spijt krijgen en iedereen vergeven. God zal alle mensen behandelen alsof ze hadden geloofd.
Universele Restauratie
Ergens in de toekomst zullen alle dingen in hun oorspronkelijke en bedoelde staat worden hersteld. Volledige verlossing kan worden voorafgegaan door cycli van reïncarnatie of door een zuiveringsperiode aan het begin van het leven hierna.
De leer van een tweede kans
Het werk van Christus is voldoende om de redding van de uitverkorenen te verzekeren, maar de redding wordt effectief verzekerd door de middelen van het geloof (Romeinen 10:10-13). Alle mensen, zelfs zij die gehoord en verworpen hebben, zullen in het komende leven geconfronteerd worden met het werk van Christus. Iedereen die zo’n kans krijgt, zal die natuurlijk aannemen.
Universele Tijdelijke Zegeningen
De natuurlijke voordelen van de wereld worden ook door iedereen genoten. Deze voordelen omvatten zonneschijn, regen, goed, gezondheid, enz. en zijn een gevolg van Gods algemene genade. Deze dingen worden van God gegeven vanwege zijn karakter.
Gebrek aan kennis
Veel christenen hebben geen echt idee van wat ze moeten geloven als orthodox—het christelijk geloof zoals uitgelegd in de vroege christelijke geloofsbelijdenissen—en wat niet. Het is een trieste conclusie dat we veel broeders en zusters hebben die alleen maar geloven zonder bereid te zijn “tot verantwoording aan ieder die [hen] rekenschap vraagt van de hoop die in [hen] is”. iv
Ideeën als universalisme maken geen deel uit van de christelijke orthodoxie. Toch sijpelen deze ideeën onze kerken binnen omdat ze verpakt zijn in schijnbaar degelijke Bijbelteksten. Ik heb deze ideeën, in verschillende vormen, uit de monden van sprekers gehoord, zonder dat de prediker besefte dat hij de teksten uit hun verband trok.
Het is niet erg moeilijk om de Bijbel te laten zeggen wat je wilt, zolang je je niet druk maakt om de context. Het is daarom dat God de Israëlieten opdraagt zijn woord zo vaak mogelijk te bestuderen. Kennis van Gods woord is je beste wapen tegen valse ideeën en valse doctrines.
2 Timoteüs 4:2-4
predik het Woord. Volhard daarin, gelegen of ongelegen. Weerleg, bestraf, vermaan, en dat met alle geduld en onderricht. Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten. Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels.
En laten we eerlijk zijn! Het klinkt toch veel beter dat iedereen uiteindelijk gered zal worden. Als we die verzinsels geloven, hoeven we ons niet al te veel zorgen te maken over onze buren. Als we deze fabel geloven, hoeven we ons ook geen zorgen te maken over vers 5 van hetzelfde hoofdstuk:
Maar u, wees nuchter in alles. Lijd verdrukkingen. Doe het werk van een evangelist. Vervul uw dienstwerk ten volle.
De poging van de Universalist om deze ketterij te verklaren
Laten we eens kijken naar enkele teksten die universalisten graag gebruiken.
Nummer 1:
Johannes 12:32
En Ik, als Ik van de aarde verhoogd ben, zal allen naar Mij toe trekken.
Dat klinkt veelbelovend toch? Alle mensen! Maar we weten dat Jezus eigenlijk de Joden en de heidenen bedoelde. En een paar verzen verder zien we een strenge waarschuwing, vers 48:
Wie Mij verwerpt en Mijn woorden niet aanneemt, heeft iets wat hem veroordeelt, namelijk het woord dat Ik gesproken heb; dat zal hem veroordelen op de laatste dag.
Nummer 2:
Filippenzen 2:10-11
opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn, en elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader.
Oh wauw! Elke knie zal buigen en elke tong zal belijden! Dat betekent toch dat iedereen gered zal worden? Denk nog eens na. Zeker, op de dag van het oordeel zal niemand kunnen zeggen dat Jezus niet bestaat.
Openbaring 20:12,15
En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens.
En als iemand niet bleek ingeschreven te zijn in het boek des levens, werd hij in de poel van vuur geworpen.
Iedereen die ooit heeft bestaan zal moeten toegeven dat Jezus de Heer is. Dit betekent niet dat zij gered zijn. Op een dag zal iedereen moeten toegeven dat Hij dè Heer is, zelfs over degenen die Hem in dit leven verworpen hebben en de eeuwigheid zonder God zullen doorbrengen.
Nummer 3:
1 Timoteüs 2:3-4
Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.
Nogmaals, dit vers heeft het over alle mensen, de hele mensheid! We moeten de woordjes ‘Die wil’ niet verwarren met ‘ervoor zorgen’ of ‘dwingen’. De tekst betekent dat onze Verlosser het ‘verlangen’ heeft dat alle mensen gered worden. Dit wordt duidelijk in het laatste deel van vers 4. Daar lees je dat de Redder wil dat allen de waarheid leren kennen.
God wil gewoon niet dat er ook maar iemand verloren gaat, en dat is precies waarom Jezus nog niet is teruggekeerd.
2 Petrus 3:9-10
De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. Maar de dag van de Heere zal komen als een dief in de nacht. Dan zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen brandend vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen verbranden.
Universalisten gebruiken nog veel andere teksten, maar uiteindelijk komen ze allemaal neer op dat hete hangijzer: Waarom zou de Bijbel, als iedereen toch gered wordt, de mensen zo consequent in twee groepen indelen, namelijk ‘gered’ en ‘niet-gered,’ of ‘gelovigen’ en ‘ongelovigen.’
De Bijbel staat vol waarschuwingen
Omdat ik een beetje lui ben vandaag, zal ik Wayne House nog een keer citeren.v
Christus en de apostelen waarschuwden de mensen voortdurend voor Gods toorn en oordeel over de zonde, en ze riepen hen dringend op tot bekering. Dus als het universalisme waar is, waren Christus en de apostelen ofwel onwetend ofwel grote misleiders.
Mattheüs 13:30
Laat ze allebei samen tot de oogst opgroeien, en in de oogsttijd zal ik tegen de maaiers zeggen: Verzamel eerst het onkruid en bind het in bossen om het te verbranden, maar breng de tarwe bijeen in mijn schuur.
Hier wordt over ongelovigen en gelovigen gesproken als over onkruid en tarwe. Twee verschillende groepen!
Mattheüs 25:32
En vóór Hem zullen al de volken bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt.
Ook hier zijn gelovigen en ongelovigen verdeeld in klassen ‘schapen’ en ‘bokken.’ De ene groep zal het eeuwige leven met God krijgen, en de andere de eeuwige scheiding, oftewel: de hel.
Lucas 16:26
En bovendien is er tussen ons en u een grote kloof aangebracht, zodat zij die van hier naar u zouden willen gaan, dat niet kunnen en ook zij niet die vandaar naar ons zouden willen gaan.
Je moet dit verhaal echt eens lezen! Volgens mij is dit een gelijkenis van Jezus waarin Hij uitlegt dat er een grote, onoverkomelijke kloof is tussen Abraham en de rijke man. Het dodenrijk kent twee plaatsen, het ‘paradijs’ voor de gelovigen, en een plaats van ‘kwellingen’ voor de ongelovigen.
Geloof in Jezus is een serieuze zaak
Universalisme haalt de ernst uit het Evangelie. Jezus was vlijmscherp toen Hij met de Farizeeën sprak:
Johannes 8:24
Ik heb u dan gezegd dat u in uw zonden zult sterven, want als u niet gelooft dat Ik het ben, zult u in uw zonden sterven.
Zondigen is geen onschuldig spelletje! Ik denk dat de Heer dit glashelder heeft gemaakt, nietwaar?
Hebreeën 1:9
U hebt gerechtigheid lief en haat ongerechtigheid.
De Zoon van God hield van gerechtigheid en Hij haatte ongerechtigheid. Wij moeten Zijn voorbeeld volgen.
Hebreeën 2:3
hoe zullen wij dan ontvluchten, als wij zo’n grote zaligheid veronachtzamen
Wij zullen moeten vertrouwen op Gods verlossingsplan in en door geloof. Wij moeten persoonlijk Gods aanbod in Christus aanvaarden, en als gevolg daarvan ons leven serieus leven in gehoorzaamheid aan Gods Woord.
Evangelisatie en zending onnodig?
Tot slot is dit één van de dingen die erg zorgelijk is, namelijk dat dit idee het werk van evangelisten en zendelingen ondermijnt.
De taak van zending en evangelisatie is overbodig of onnodig als, hoe dan ook, alle mensen uiteindelijk toch gered worden. Het idee van universalisme verlamt de noodzaak van zending en evangelisatie, omdat in deze opvatting iedereen, vroeg of laat, hoe dan ook gered zal worden.
Universalisten gebruiken graag Lucas 15:4, en zij zeggen dat God gaat
achter het verlorene aan, totdat hij het vindt
Voor het gemak vergeten ze vers 7 waar Jezus zei:
Ik zeg u dat er evenzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die de bekering niet nodig hebben.
Dit valse idee maakt spijt of berouw overbodig, en daarmee mist het wezenlijke van de kern van de zaak. Er staat glashelder:
Lucas 24:47
En in Zijn Naam moet onder alle volken bekering en vergeving van zonden gepredikt worden, te beginnen bij Jeruzalem.
In plaats van de wereld in te gaan om het Evangelie te verkondigen—of in ieder geval degenen te steunen die dat wèl doen—wordt deze valse leer van het universalisme een rustplaats voor mensen die in zonde blijven leven.
Emotioneel
Uiteraard ligt het onderwerp eeuwige verdoemenis voor hen die het reddende offer van Jezus Christus niet willen aanvaarden zeer gevoelig. Wat de aanhangers van deze leer ook proberen om de eeuwige scheiding van God te ontkennen, Gods Woord is er duidelijk genoeg over. Wij mogen onze afkeer van de leer van de eeuwige gescheidenheid in gebed bij de Heer brengen, in het vertrouwen dat Hij, als de hoogste morele autoriteit in het universum, rechtvaardig is en weet wat Hij doet. Wij kunnen en moeten dit eindoordeel aan God overlaten.
Vertel me wat je denkt
Dus, vertel me wat je denkt over dit onderwerp. Ik hoor graag van je, maar hou het alsjeblieft broederlijk. Ik zal ook een link plaatsen in de beschrijving naar een Bijbelstudie over de hel. Ik heb deze studie jaren geleden geschreven, maar ik denk dat ze vandaag nog steeds relevant en accuraat is.
Volgen.
Bekijk de beschrijving van deze video. Daar vind je een link naar mijn Odysee kanaal. Je kunt ook mijn videokanalen bekijken op GabTV, Flote en Bitchute, en mijn andere sociale media. Ook vind je daar een link naar zowel de Nederlandse als de Engelse transcripties van deze video.
Steun
Tot slot, heel erg bedankt voor jullie gebeden en steun! Je kunt in de beschrijving van deze video of op mijn website kijken hoe je mij kunt helpen.
Gods zegen! Bedankt u voor het kijken, en als de Heer het wil zien we elkaar in mijn volgende video!
Eindnoten:
i Chadwick, H., Early Christian Thought and the Classical Tradition, (vertaling Jurgen Hofmann), Oxford: Clarendon Press, 1966, pp. 118-119.
ii Britannica, De Redactie van de Encyclopedie. "Universalisme". Encyclopedia Britannica, [internet], <https://www.britannica.com/topic/Universalism>, geraadpleegd op 18 januari 2023.
iii Wayne House, H., Charts of Christian Theology and Doctrine, (vertaling Jurgen Hofmann), Zondervan Publishing House, Grand Rapids, Michigan. 1992. p. 109.
iv 1 Petrus 3:15 (HSV), [aanpassing tussen haken van mij].
v Wayne House, H., Charts of Christian Theology and Doctrine, (vertaling Jurgen Hofmann), Zondervan Publishing House, Grand Rapids, Michigan. 1992. p. 110.