Romeinen 13 — Wat ik denk

Apologeet.nl

Romeinen 13 — Wat ik denk

Wat ik geloof wat Romeinen 13:1-7 betekent

Inleiding

Ik twijfel een beetje hoe ik deze aflevering moet noemen ‘Wat ik geloof dat Romeinen betekent’ of ‘Wat Romeinen 13 zeker betekent’. Laten we maar gewoon beginnen, en we zullen onderweg de meest geschikte titel wel ontdekken, oké?

Er is geen autoriteit buiten God

In de vierde aflevering hebben we ontdekt dat wij, als christenen, ons volledig op God moeten richten. Dat is een houding die we vrijwillig zouden moeten aannemen, maar hoe zit het met degenen die in een of andere heersende positie verkeren?

De openingsverklaring van Paulus is hier duidelijk over: “Want er is geen macht dan van God: de machten die er zijn, zijn door God verordineerd.” Wat er ook bestaat, alles wat ademt, alles wat er is, het is er omdat God het toelaat om daar te zijn. Vanwege deze kennis kon Jezus Pilatus in feite vertellen dat de enige reden dat hij kon regeren was omdat God het toestond (Johannes 19:10-11). Ook al denken veel heersers dat ze zich niet hoeven te onderwerpen, ze zijn onderworpen aan Gods ultieme heerschappij—of ze dat nu leuk vinden of niet.

Ik zeg hier niet dat, omdat God iemand toestaat te regeren, Hij het eens is met de manier waarop ze het doen. Toestaan of toelaten, is niet hetzelfde als goedkeuren. Zo is het ook met mijn auto. Ik kan hem alleen maar parkeren voor ons huis omdat daar het pad is. Iedereen die het in of uit dorp moet, moet langs mijn auto. Velen kijken graag naar zichzelf in de reflectie… En je weet hoe dat gaat! Als je naar je spiegelbeeld kijkt, kun je dat niet alleen met je ogen doen. Dus veel van hen raken mijn auto aan. Wat is het probleem, zul je zeggen. Nou, veel van onze buren werken hard in de rijstvelden en hebben daardoor modderige handen. Na een paar dagen zijn mijn spiegels en ramen bevlekt met allerlei interessante vlekken. Ik negeer het meestal. Ik heb geen zin om daar als bewaker te staan, dus ik laat het gebeuren… Dat wil niet zeggen dat ik het leuk vind!

Ik weet het, dit is niet precies hetzelfde als God die dingen laat gebeuren, maar het is om het verschil te laten zien tussen toestaan en goedkeuren. Voor God werken alle dingen samen naar iets groots. Hij gebruikt zelfs slechte dingen op een manier waar we geen idee van hebben. Voor mij betekenen de vlekkerige ramen gewoon meer werk voordat ik uit ons gebied wil reizen.

Nee, God heeft de absolute controle! Kijk naar Farao. Tjonge! Dacht hij dat hij iemand was! Maar wat zien we? God gebruikte hem gewoon als een pion in een spel (wat natuurlijk geen spel was, maar een grote demonstratie van Gods onbeperkte macht over de zogenaamde Egyptische goden). Of kijk naar koning Ahasveros, alias Xerxes in het boek Esther. Xerxes was de god-koning, schepper van alles, heerser van de zielen. Juist… Maar ondertussen lezen we nergens in het boek Esther dat hij zelf een beslissing neemt. God wordt niet genoemd in het boek Esther, maar Hij valt op door Zijn afwezigheid. Je weet gewoon dat God er is en dat Hij gebruikt Xerxes. Xerxes is een uitstekend voorbeeld van Spreuken 21:1

“Het hart van een koning is in de hand van de HEERE als waterbeken, Hij neigt het tot alles wat Hem behaagt.”

Deze tekst betekent dus ontegensprekelijk dat God soeverein is over alles en iedereen.

Christenen moeten rechtvaardige wetten gehoorzamen

Ik geloof ook dat christenen rechtvaardige wetten moeten gehoorzamen. Rustig aan!! Als ik zeg ‘rechtvaardige wetten’, zeg ik zeker niet dat alle zogenaamde rechtvaardige wetten dat ook werkelijk zijn. We zien bijvoorbeeld dat regeringen wetten maken met betrekking tot het huwelijk. De wetten lijken rechtvaardig, maar mensen kunnen op geen enkele manier beslissen wat een huwelijk is en wat niet. Het huwelijk is een door God gegeven instituut en kan als zodanig niet opnieuw worden gedefinieerd door regeringen. Ook al wordt een wet door het volk als rechtvaardig beschouwd, toch moeten wij als christenen dieper kijken en nagaan of ons christelijk wereldbeeld ons toelaat een dergelijke wet te erkennen.

Dat gezegd hebbende, zou ik graag nog iets verder willen gaan door te zeggen dat we niet alle domme wetten moeten negeren. Er zijn veel regels die gewoon dom zijn. In Nederland moeten hondenbezitters belasting per hond betalen. Officieel zouden ze daarvoor plaatsen moeten krijgen, waar ze hun honden vrij kunnen laten lopen. Nou, ik heb vaak gezien dat dit niet gebeurt. En in een klein, krap land als Nederland kan dat heel snel gaan stinken. Toch zou ik zeggen: “betaal die domme belasting nou maar.” Geen pretje om een boete te krijgen en gestraft te worden voor zoiets doms… “Ja, ik moest naar de rechter omdat ik mijn hond vrijuit liet poepen zonder belasting te betalen.” Klinkt niet echt Koninkrijk gericht, toch?

Om je geweten in toom te houden

Ik geloof ook dat het goed is om een regering boven ons te hebben. Paulus zegt in vers vijf: “Daarom is het nodig onderworpen te zijn, niet alleen omwille van de straf, maar ook omwille van het geweten.” De meesten van ons zijn gericht op verkeerde dingen. Ik weet het, we doen ons best, maar uiteindelijk rijden we graag te hard of verdienen we graag wat extra geld. Het is goed om een regerende macht boven ons te hebben die ons kan straffen voor verkeerde daden. Het is een extra beperking.

Je auto verkopen en de nieuwe eigenaar niet vertellen dat je de kilometerteller hebt teruggedraaid. Je kunt een paar honderd Euro meer krijgen, maar het zwaard van de overheid hangt altijd boven je hoofd. Oké, dat ging goed. Je hebt hem verkocht en nu kun je die sportwagen kopen. Je houdt er toch van om lekker hard te rijden? Maar wacht even, de politie is vlakbij!

Ik hoor je! Christenen houden ervan om God te gehoorzamen en hebben daarom geen extra weerhouder nodig… Blijkbaar weet God wel beter.

Dit is trouwens één manier om naar dit vers te kijken. Anderen zullen beweren dat ‘geweten’ verwijst naar ons geweten jegens God. Dat we onderworpen moeten zijn aan onze heersers, niet alleen omdat we bang zijn voor het zwaard als we de wet overtreden, maar ook omdat we de Heer vrezen. God kent ons hart. Dit maakt het houden van de wetten van ons land niet alleen een kwestie van uiterlijke naleving, maar ook van innerlijke gehoorzaamheid aan de Here God. Met uiterlijke onderwerping ben je eerlijk over snelheidslimieten, omdat je bang bent dat als je dat niet bent, je misschien door de politie wordt gepakt. Met innerlijke gehoorzaamheid bent je oprecht gehoorzaam omdat je een zuiver geweten voor God wilt hebben, omdat je weet dat Hij ook de kilometerteller van je auto kan aflezen.

Ik geloof dat Paul beide redenen in één heeft aangepakt. Een goed geweten als het om zonde gaat en een rein geweten jegens God.

Blijf uit de schulden

“Geef dus aan allen wat u verschuldigd bent: belasting aan wie belasting, tol aan wie tol, ontzag aan wie ontzag, eer aan wie eer toekomt.”

Paulus gebruikt twee woorden voor belastingen. belasting verwijst naar directe belastingen, zoals onroerendgoed belasting en inkomstenbelasting. De tweede, tol, verwijst naar meer indirecte belastingen, zoals omzetbelasting en als je iets importeert. Hoewel we het vaak oneens zijn met de besteding van onze belastinggeld, vind ik dat we onze belastingen moeten betalen. Zoals ik in de vorige aflevering al zei, is het geen eer om gestraft te worden voor iets verkeerds. Sommigen zullen misschien zeggen hoe zit het met abortusklinieken? Ze worden gefinancierd met belastinggeld. Ja, dat is verschrikkelijk, daar ben ik het mee eens! Maar in een democratie kunnen we via de juiste kanalen protesteren, en we kunnen stemmen op degenen die het eens zijn met het afschaffen van de subsidies voor abortusklinieken, maar we zijn niet vrij om ervoor te kiezen onze belastingen niet te betalen.

Dit is, althans voor mij, de meest voor de hand liggende reden van dit vers. Ik denk dat dat ook betekent dat we uit de schulden moeten blijven. Als we wat verder lezen, horen we Paulus zeggen: “Wees niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.”

Christenen moeten nutteloze uitgaven vermijden en bedachtzaam zijn om geen verplichtingen te hebben die ze niet kunnen oplossen. Dit betekent ook dat christenen zich niet moeten bezig houden met dubieuze speculaties, en ze moeten zich ook afzijdig houden van alle gewaagde speculaties en roekeloze overeenkomsten. We moeten wegblijven van datgene wat ons kan blootstellen aan het gevaar dat we onze schulden aan onze schuldeisers niet kunnen terugbetalen. We zouden niet meer moeten uitgeven dan we hebben, vooral niet wat je aan anderen verschuldigd bent.

Iemand niets verschuldigd zijn kan worden gezien als een daad van liefde. Daarom gebruikt Paulus het tweede grote gebod direct na deze passage. Niemand van ons vindt het leuk als iemand ons iets schuldig is wat hij of zij niet kan terugbetalen. Dus als wij het niet leuk vinden, moeten we het zelf ook niet doen, toch? Niet velen van ons zien het hebben van schuld als een zonde, en eerlijk gezegd geloof ik niet dat het altijd een zonde is. Maar er zijn gevallen waarin het een zonde is om schulden te hebben. Wilt je geld lenen of iets anders en weet je eigenlijk al dat je het niet kunt terugbetalen? Doe het dan gewoon niet. Doe het ook niet als je twijfelt of je het kunt terugbetalen of niet. Het is een daad van liefde om uit de schulden te blijven. We noemen het de gouden regel, heb je naaste lief als jezelf. “Alles dan wat u wilt dat de mensen u doen, doet u hun ook zo.”

Tot slot

Deze aflevering blijkt iets korter te zijn dan de andere. Ik weet nog steeds niet wat de juiste titel van deze aflevering zou moeten zijn. Ofwel ‘Wat ik geloof dat Romeinen betekent’ of ‘Wat Romeinen 13 zeker betekent’, of misschien weet je een betere titel? Laat het me weten in de reacties!

Ik ben ook erg benieuwd wat jij denkt dat deze tekst moet betekenen. Zijn er ‘musts’ die ik heb gemist? Of misschien ben je het niet eens met mijn analyse? Nogmaals, laat het me weten in de reacties.

Ik lees liever je opmerkingen op Odysee.com. Je vindt de link naar mijn Odysee-kanaal in de onderstaande beschrijving. Daar vind je ook mijn uitnodiging om een ​​account aan te maken op Odysee. Als je die uitnodiging accepteert, ontvangen we allebei wat gratis LBC. Ik benadruk mijn kanaal op Odysee omdat ik YouTube en Bitchute moeilijk kan openen met onze gebrekkige internetverbinding hier op het platteland op Madagaskar.

De volgende aflevering zal de laatste zijn in deze reeks. De laatste, maar zeker niet de minste, omdat we gaan kijken wat we als christenen met deze tekst moeten doen. Ik heb al behoorlijk wat nagedacht over de toepassingen en ik denk dat het intrigerend gaat worden.

Tot slot zou ik je willen vragen of je een idee heeft over een mogelijke nieuwe serie. Is er een onderwerp dat je graag wat meer zou willen bestuderen? Zo niet, dan blijf ik bij mijn oorspronkelijke plan om de beste apologetische argumenten één voor één aan te pakken.

Bedankt voor het kijken naar deze video! Geef me een duimpje omhoog als je het leuk vond en waarom zou je me niet steunen door me wat LBC te sturen. Je vindt de ondersteuningsknop onder deze video.

We zien elkaar de volgende keer.

Gods zegen toegewenst

0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
%d bloggers liken dit: