Wat volgt? Zie alle videos in deze serie In eerdere video’s heb ik gezegd dat ik een aantal video’s wilde maken over apologetische argumenten. Tot nu toe heb ik elke keer andere onderwerpen gekozen. Onderwerpen die sommigen van jullie suggereerden en ook onderwerpen die door mijn eigen familie werden voorgesteld. De laatste suggestie was die […]
Apologeet.nl
Argument van Wonderen VereenvoudigdDit argument van wonderen, en andere, zoals het argument van religieuze ervaring en het argument van verandering, zijn niet bedoeld om het absolute bestaan van God te bewijzen, zij beweren slechts een sterke waarschijnlijkheid. Toch behandel ik dit soort argumenten omdat ze, samen met alle andere argumenten, een sterke cumulatieve zaak vormen. Andere argumenten tonen het bestaan aan van een wezen dat in ieder geval een paar eigenschappen heeft die alleen God kan hebben, maar geen van deze argumenten bewijst, afzonderlijk genomen, alle goddelijke eigenschappen. Echter! Wanneer je de argumenten samen neemt, vormen ze een sterke zaak.
Dus laten we eens kijken naar dit argument.
- Een wonder is een gebeurtenis waarvan de enige passende verklaring de buitengewone en directe tussenkomst van God is.
- Er zijn talrijke goed geteste wonderen.
- Daarom zijn er talrijke gebeurtenissen waarvan de enige passende verklaring de buitengewone en directe tussenkomst van God is.
- Daarom bestaat God.
Het is duidelijk dat als je gelooft dat een buitengewone gebeurtenis een wonder is, je ook gelooft in goddelijke macht, en dat je gelooft dat die macht aan het werk was in deze specifieke gebeurtenis. Maar, hoe weten we dat deze gebeurtenis een wonder was? Als wonderen bestaan, dan moet God bestaan. Maar bestaan wonderen? En als het wonder echt was, betekent dat dan dat het van God kwam? Kan het niet gewoon een ander bovennatuurlijk wezen of wezens zijn?
Om met die laatste vraag te beginnen. Veel critici zullen er, terecht, op wijzen dat wij uitgaan van God. Ja, dat is waar! Een christen gaat ervan uit dat God de enige verklaring is. Maar waarom? Wel, daarvoor zullen we terug moeten naar de andere theïstische argumenten. Vooral het ontologisch argument is hier nuttig. In dat argument hebben we geconcludeerd dat er een maximaal groot wezen moet zijn. Een maximaal groot wezen kan zijn maximaliteit niet delen met andere wezens, want dat zou Hem minder maximaal maken. Dus, als God bestaat dan moet Hij de enige zijn want naast Hem kan er geen ander maximaal groot wezen zijn.
Maar we hebben ook het Teleologisch argument waarin we hebben gezien dat God:
[…] moet zijn:
- Tijdloos;
- Ruimte-loos;
- Onbelangrijk;
- Allemachtig;
- Gewillig;
- Maximaal Intelligent.
[… ]
Dus, als christen hoef je je nergens voor te schamen. We kunnen gerust aannemen dat God de goddelijke agent is. Maar als je, als criticus, dit idee wilt verwerpen, stel ik voor dit te doen door de andere theïstische argumenten te ontkrachten. Als ik jou was, zou ik beginnen met de kosmologische, de ontologische en de teleologische argumenten. Voor alle anderen mensen, die deze video bekijken… Laten we maar eens verder gaan!
Oké, laten we eens kijken wat een wonder is. In de eerste plaats moet de gebeurtenis buitengewoon zijn. Maar er gebeuren veel buitengewone dingen in de wereld. Wat te denken van die nieuwsberichten waarin ze je vertellen dat het ergens in een woestijn vis had geregend. Zo’n gebeurtenis is geen wonder, want dat konden we verklaren met een natuurlijke oorzaak. Bovendien zouden we het ook niet als religieus bestempelen. We zouden dit soort gebeurtenissen meer behandelen als een vreemde gebeurtenis, die niet door gebed maar door de natuur in gang is gezet. Een wonder telt alleen als zodanig wanneer we het ook als religieus kunnen kwalificeren. Religieus in de zin van dat je in diezelfde woestijn loopt en de Here God bidt om voedsel en water te sturen. Plotseling begint het te regenen, heel veel! En hupsakee! Met die regen, beginnen er vissen uit de lucht te vallen. Yep! Dan heb je een wonder te pakken! Het zou heel moeilijk zijn om te denken dat wat net gebeurde een misleiding of zelfs maar een buitengewoon toeval was.
Wanneer iemand over een wonder spreekt, is het belangrijk te weten in welke omgeving het gebeurde. Veel mensen, en niet in het minst ikzelf, geloven dat God heel vaak ingrijpt. Laat me je vertellen over het auto-ongeluk dat ik twee weken geleden had. Het was een triest weekend in ons dorp. Twee weken daarvoor had een goede vriend van ons zijn vrouw naar een ziekenhuis in een grotere stad gebracht. Hij kon haar niet laten diagnosticeren of behandelen wegens geldgebrek (we wisten dit pas achteraf). Afgelopen weekend overleed ze op 48-jarige leeftijd. De gerespecteerde man kwam thuis met zijn overleden vrouw en de rest van de enorme familie om haar te begraven. Iedereen voelde zich vreselijk verdrietig! De dag voor de begrafenis moest de dochter van deze man bevallen. Ze had al drie miskramen achter de rug, dus er werd alles aan gedaan om haar in een goed ziekenhuis te krijgen. Met een delegatie van belangrijke mannen kwam de vader naar mij toe! Brandstof of geld om te reizen moest geen probleem zijn zeiden ze, ze zouden het linksom of rechtsom wel bij elkaar vinden... "Breng mijn dochter alstjeblieft naar een ziekenhuis", smeekte hij. Ik had hun geld niet nodig. Blij dat ik kon helpen, reed ik haar naar een ziekenhuis 100 kilometer verderop. De auto was afgeladen! Op Madagaskar reis je nooit alleen. Ik had in totaal 13 personen in de auto zitten. Na het verzamelen van tassen met eten en andere benodigdheden—want je moet toch iemand hebben die je van eten voorziet als je in een ziekenhuisbed ligt—kwam iedereen veilig aan in het ziekenhuis.
Ik keerde terug naar ons dorp. Alleen mijn dochter en twee lokale dames in de auto. Ik drong erop aan dat ze de veiligheidsgordels moesten dragen. Rijdend op de bekende weg zag ik het kruispunt waar ik moest uitslaan om onze slechte weg op te rijden. Nog een laatste bocht. Daar gebeurde het. Ook al reed ik heel langzaam, nauwelijks 50km/h wat ongeveer 32mp/h is, mijn auto begon weg te slippen. Dat is niets nieuws voor mij, dus ik corrigeerde door zachtjes in de richting te sturen die ik op wilde. De auto reageerde keurig, maar plotseling stuiterde hij naar links. Het gebeurde zo snel dat ik niet op tijd kon bijsturen waardoor het achterwiel in de berm gleed. Hij belandde in een greppel en voor ik het wist, was de hele auto omgekanteld. We maakten een koprol van 360°, waarna de auto op zijn wielen terechtkwam. Niemand van ons raakte gewond! Kijk nu eens naar de foto’s! De hele achterkant is naar z’n grootje. Wat zou er gebeurd zijn als daar iemand had gezeten? Hoe dan ook, ik belde mijn vrouw en met een nogal emotionele stem vroeg ik haar om onze vriend de burgemeester te vertellen dat hij ons maar moest komen ophalen. Daarna belde ik mijn vriend, die in de hoofdstad een organisatie heeft die Hoveraid heet. Hij stuurde meteen monteurs om de auto op te bergen. Ze hebben de auto bijna 600 kilometer naar de hoofdstad kunnen rijden… Ze klaagden alleen dat ze nat waren geworden van de regen. Als je in een land als dit woont en werkt, heb je echt vrienden nodig zoals deze mannen!
Oké, maar hoe zit het met mij en mijn dochter? We leven nog en hebben niet eens een schrammetje. Ik, als Christen, zeg dat God ons beschermde voor het ergste! Ik noem dit goddelijke interventie. Ja, ik zal absoluut alle eer voor onze gezondheid aan God geven! Want God is altijd goed, en altijd is God goed! Maar! Ook al erken ik dit als wonderbaarlijk, toch zou ik het predicaat ‘wonder’ niet hard kunnen maken. Waarom niet? Simpelweg omdat ik gemakkelijk kan zeggen dat niemand gewond is geraakt omdat we in een stevige auto zaten, vast gesnoerd zaten in de veiligheidsgordels, en omdat we niet hard reden.
Dit betekent dat de setting of omgeving van een verondersteld wonder van noodzakelijk belang is. Niet alleen de fysieke omgeving, en niet alleen de timing, maar ook de persoonlijke omgeving is van cruciaal belang. Het is ook belangrijk om iets te weten over het karakter en de boodschap van de persoon met wie deze gebeurtenis speciaal in verband wordt gebracht. Als we naar sommige wonderen uit het Nieuwe Testament kijken, en we besluiten ze uit hun context en uit de leer en de persoonlijkheid van Jezus te halen, dan zou dat deze wonderen hun religieuze betekenis ontnemen. Waarom? Omdat, wanneer we iets een wonder noemen, we het religieus interpreteren. Maar, om het als religieus te zien, hebben we beslist een context of setting nodig die zo’n uitleg rechtvaardigt. Een deel van deze setting vereist gewoonlijk een persoon wiens morele autoriteit eerst wordt bevestigd, en wiens religieuze autoriteit—religieuze autoriteit die door het wonder lijkt te worden bevestigd—vervolgens wordt erkend.
In discussies, over of iets een wonder is of niet, komt dit punt niet vaak aan de orde. Maar de omgeving waarin het wonder gebeurde speelt wel degelijk een belangrijke rol. Wonderen worden meestal pas als echte wonderen erkend wanneer ze zich ontwikkelen rondom een betrouwbaar en oprecht persoon. Velen aanvaardden de wonderen in het Nieuwe Testament pas als echte daden van God nadat zij het karakter en de leer van Jezus begonnen te onderzoeken en erkennen.
Het herkennen van een wonder als een daad van God is sterk afhankelijk van de dingen die rond de situatie gebeuren. Een jaar geleden gingen mijn vrouw en ik naar een grote samenkomst. De predikant zei plotseling dat er een jonge vrouw in de zaal zat met een misvormde ruggengraat. Na enkele ogenblikken zagen we de hand van een jonge vrouw, nauwelijks 20 jaar oud. De spreker zei dat ze naar hem toe moest komen. Hij zei dat Jezus hem gezegd had dat Hij haar zou genezen. Na enige aarzeling, stond het meisje op! Ik was geschokt. Ze droeg een jurk, maar we konden duidelijk haar kromme rug zien. Het arme meisje moet zo’n pijn hebben gehad! Opnieuw zei de predikant dat ze naar voren moest komen. Dat deed ze, en terwijl ze liep konden we zien hoe haar ruggenwervels één voor één op hun plaats schoven. Ik dacht dat ik gek werd. Dus keek ik snel naar andere mensen… Iedereen hapte naar lucht. Het gebeurde echt! Daar, recht voor onze ogen!
De religieuze omgeving was aanwezig, de leer was van een hoge morele standaard en de spreker zei gewoon wat hij geloofde dat zou gebeuren. Hij ontving deze kennis van Jezus, en het gebeurde zoals hij zei dat het zou gebeuren. Dat is wat ik, en met mij vele anderen, zeker zou herkennen en erkennen als een wonder, een ingrijpen van God! Als je één of andere gebeurtenis als een wonder ziet, dan zie je de werkzaamheid van God in deze gebeurtenis. Er is een beweging in ons denken die van deze gebeurtenis naar de juiste interpretatie ervan als wonderbaarlijk gaat. En dat wat autoriteit geeft aan die beweging is niet alleen de gebeurtenis op zichzelf, maar de vele factoren eromheen. Deze factoren samen lijken de interpretatie van een wonder te vereisen of zelfs op te leggen.
De meeste mensen zullen erkennen dat wonderbaarlijke gebeurtenissen bestaan. Het lijkt bijna onmogelijk om de enorme hoeveelheid aan betrouwbare getuigenissen van wonderen, die door de eeuwen heen, en op allerlei plaatsen en in allerlei culturen zijn voorgevallen, te verwerpen.
- Daarom, omdat wonderen gebeuren, moet hun oorzaak bestaan;
- Hun enige passende oorzaak is God;
- En ja! Daarom, bestaat God.
Nogmaals, dit argument is geen bewijs, maar het geeft ons wel een zeer sterke hint of aanwijzing.
Net als bij het vorige argument denk ik dat dit argument een echte open uitnodiging tot discussie is. Ik denk dat ik zou proberen dit argument te ontkrachten, of het op zijn minst in twijfel zou trekken, als ik zelf niet in God zou geloven! Laat me weten wat je ervan vindt. Let wel! Ik ben niet altijd in staat om snel te reageren. Maar geen zorgen! Ik ben er zeker van dat andere kijkers ook graag reageren.
Kijk maar eens in de beschrijving van deze video! Je vindt daar manieren om mij te steunen, of je kunt mijn website bezoeken en het transcript van deze video lezen. Ik probeer het transcript altijd in het Nederlands en Engels beschikbaar te maken. Ik wil je ook graag uitnodigen op mijn Odysee kanaal. Odysee is een platform dat gebaseerd is op een nieuw protocol genaamd LBRY. Video’s die worden geüpload via het LBRY-protocol zijn censuur vrij, in tegenstelling tot andere. Het zou geweldig zijn als je me daar gaat volgen. Ik ben meestal actief op dat kanaal. Je kunt ook commentaar geven op mijn video’s op BitChute of YouTube, maar vanwege de eerder genoemde reden (snelheid internet) en omdat ik niet vaak actief ben op die twee kanalen zul je daar hoogstwaarschijnlijk geen antwoord krijgen. Als je een eigen kanaal op Odysee wilt beginnen kun je mijn uitnodiging in de beschrijving gebruiken. Als je dat doet, krijgen we allebei een aantal gratis LBC!
Zoals altijd, bedankt voor het kijken, ik wens je God’s rijke zegen, en we zien elkaar in de volgende video!
Alle video’s in deze serie
Ontologisch argument vereenvoudigd
Inleiding In zijn werk Proslogion uit 1078 kwam Anselm van Canterbury met het idee dat bekend staat als ‘het ontologische argument’. In dit argument is het bestaan van God niet alleen mogelijk of waarschijnlijk of zeer waarschijnlijk, maar het is logisch verzekerd. Anselm definieerde God als ‘datgene wat het grootste is wat men kan bedenken’. […]
Kosmologisch Argument vereenvoudigd
Ken je meneer William Lane Craig? Dit is een enorm slimme man, en naar hem luisteren klinkt alsof je een officieel academisch essay leest. Ik heb veel essays geschreven en ik wilde wel dat ik ze zo snel kon schrijven als hij zijn zinnen formuleert. Meneer Craig staat bekend om zijn filosofische manier van debatteren. […]
Teleologisch Argument vereenvoudigd
Wat denk jij? Zijn we wezen of zijn we burgers van ons universum? Zijn we gewoon een ongeluk, een toevalstreffer, een product van louter toeval? Als we de seculiere wereld moeten geloven, zijn we slechts het resultaat van tijd, ruimte, materie, toeval en onpersoonlijke wetten. Nee, het universum is gewoon wat het is, en het […]
Moreel Argument vereenvoudigd
Een nieuwe video! Dit keer weer over apologetiek. In mijn vorige video beloofde ik jullie een stukje van onze weg hier op het platteland van Madagaskar te laten zien. Dus, blijf kijken, want ik zal wat van die beelden aan het eind van deze video plakken. Laten we beginnen. Ik ben opgegroeid in een tijd […]
Religieuze Ervaring Argument vereenvoudigd
We hebben verschillende argumenten voor God besproken. Nu zijn we bij het vijfde argument gekomen en ik denk dat dit argument de meeste weerstand zal oproepen. Het religieuze ervarings argument voor het bestaan van God! Van een religieuze ervaring is sprake wanneer iemand het gevoel heeft een directe of persoonlijke ervaring met God te hebben […]
Argument van verandering vereenvoudigd
De materiële wereld die wij kennen is een wereld van veranderingen. Mijn oudste zoon is ongeveer 1,76 meter. Maar hij was niet altijd zo groot. Toen hij geboren werd, was hij ongeveer 51 centimeter. Hij is de laatste 15 jaar veel veranderd. Generaal Sherman is de grootste boom ter wereld. Volgens schattingen is hij ongeveer […]
Argument van de Oorsprong van de Idee van God eenvoudig gemaakt
Dit argument is nauw verwant met het ontologisch argument. Het gaat uit van de idee van God. Maar, in tegenstelling tot het ontologisch argument, zegt het niet dat ‘werkelijk zijn’ deel uitmaakt van de inhoud van dat idee. Integendeel, het probeert aan te tonen dat alleen God zelf dit idee in onze gedachten tot ontwikkeling […]
Argument van Wonderen Vereenvoudigd
Dit argument van wonderen, en andere, zoals het argument van religieuze ervaring en het argument van verandering, zijn niet bedoeld om het absolute bestaan van God te bewijzen, zij beweren slechts een sterke waarschijnlijkheid. Toch behandel ik dit soort argumenten omdat ze, samen met alle andere argumenten, een sterke cumulatieve zaak vormen. Andere argumenten tonen […]
Het gewetens-argument vereenvoudigd
Wat goed is voor jou, is niet noodzakelijk goed voor mij. Heb je dat eerder gehoord? Ik wel! Het heet ‘moreel subjectivisme’, en het is erg populair in onze westerse samenleving. Maar dingen lijken te veranderen als je begint te praten over iemands geweten. Ik heb velen ontmoet die niet geloven, of die weigeren te […]
Het algemene instemmingsargument vereenvoudigd
In de laatste video, en de video’s daarvoor vroeg ik jullie of er onderwerpen zijn die ik zou kunnen bespreken. Tot nu toe heb ik er verschillende. Een van jullie wil het hebben over deïsme en waarom het wel of niet een gebrekkig idee is. En Nortega kwam met ook een goed onderwerp. Hij zei: […]
Pascal’s Gok
Wil je er op wedden? Mijn kinderen klimmen graag in bomen. Over het algemeen vind ik dat prima, maar normaal gesproken geef ik ze één heel belangrijke, maar simpele regel: Je mag er niet uitvallen! En weet je wat… Ze hebben de neiging om die ene simpele regel elke keer te overtreden. Op een dag […]
De mening van een Atheïst – Opnieuw Pascal’s gok
Atheist Experience 30-03-2008i Deze gok-dinges was nog steeds in mijn gedachten toen ik een YouTube-kanaal genaamd de ‘Atheist Experience’ tegenkwam. Dit kanaal bestaat al 13 jaar, dus je zou kunnen zeggen dat deze jongens behoorlijk ervaren zijn in hun atheïstisch zijn en zo. Een van de gezichten van dit kanaal is de heer Matt Dillahunty. […]
Het eerste beweger argument van Thomas Aquino
Artikel door I. Hofmann, juli 2024. Alle rechten voorbehouden. Geplaatst met toestemming op Apologeet.nl. Introductie Thomas van Aquino is een bekende rooms-katholieke filosoof en theoloog uit de dertiende eeuw. Hij leefde van 1225 tot 1274 en werd in 1323, 49 jaar na zijn dood, tot heilige verklaart. Tijdens zijn leven werkte hij aan het verzoenen […]