Romeinen 13 — Wat het niet zegt

Apologeet.nl

Romeinen 13 — Wat het niet zegt

Wat Romeinen 13:1-7 niet zegt

Inleiding

Dit is deel drie van deze serie over Romeinen 13: 1-7. In deel twee hebben we de geschiedenis rond deze passage bekeken. We hebben gezien dat het sterk afhangt van wie de leiding heeft over hoe we deze tekst interpreteren. Het is ook interessant om te zien dat, zodra de kerk politieke macht of invloed kreeg, slimme mensen moesten nadenken over hoe ze Gods woord in die situatie konden opnemen. Als je die video nog niet hebt gezien, raad ik je aan om die eerst te gaan bekijken. Het is absoluut een eye-opener, en misschien begrijp je dan de rest van deze serie ook beter. Je vindt de link in de beschrijving van de video.

Nu gaan we zien wat Romeinen 13:1-7 niet zegt. Het is niet moeilijk om een tekst te laten zeggen wat je wilt. Dat is wat je in de theologie eisegesis zou noemen. Je plaatst je eigen woorden in die van de tekst. Maar dat is niet wat we willen. We willen exegese doen. We willen dat de afzonderlijke woorden worden uitgelegd door de totaliteit van Gods woord.

Verhandeling over de regering

Oké, allereerst kunnen we deze tekst niet gebruiken om uit te leggen hoe de overheid zou moeten functioneren. Ik heb mensen horen zeggen dat deze tekst uitlegt hoe de overheid hoort te zijn. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze zeggen dat een regering met deze tekst het recht heeft om de doodstraf op te leggen.

Vers 4b "Als u echter kwaad doet, vrees dan, want zij draagt het zwaard niet zonder reden. Zij is namelijk Gods dienares, een wreekster tot straf voor hem die het kwade doet."

Het feit dat in deze tekst over een zwaard wordt gesproken, beveelt een regering niet om de doodstraf te implementeren.

Hoewel er hints in de Bijbel staan over hoe een regering zou moeten regeren, worden er geen absolute regels gegeven. Je zou kunnen zeggen dat de theocratie in het Oude Testament het model is waar de voorkeur naar uitgaat, maar dit was bedoeld voor Gods volk. Het mislukte omdat de Israëlieten een koning wilden hebben. Niet God als hun koning, nee ze wilden zijn zoals de andere naties (1 Samuël 8: 10-22). De ideale regeringsvorm zal komen wanneer Jezus terugkeert, we zullen onder Zijn heerschappij leven. Hij zal het perfecte model neerzetten. Een model waarvan we ons niet eens kunnen voorstellen hoe het gaat worden.

De Bijbel pleit niet voor de ene regering boven de andere. Natuurlijk kunnen we zeggen dat democratie het model is dat door de Bijbel wordt bepleit. Velen van ons zijn in zo’n omgeving opgegroeid, dus we zullen snel zeggen dat het bijna perfect is. Wanneer mensen echter beginnen te beslissen welke regels we zouden moeten hebben – dat is wat we doen in een democratie, want democratie betekent ‘heersen door het volk’ – eindigen we al snel met regels die tegengesteld zijn aan die van Christus. Als christenen moeten we er niet naar streven om ons leven volgens de wereldse regels te leven. Nee, we moeten onze ogen gericht houden op Christus en zijn komst. Hij zal de meest perfecte, smetteloze regeringsvorm vestigen, geregeerd door Hem.

Ze hebben niet automatisch gelijk

Politici, koningen, politie, dictators en alle andere soorten autoriteiten hebben niet automatisch gelijk omdat Romeinen 13 zegt dat ze door God zijn aangesteld. We mogen allemaal ademen, we krijgen allemaal leven. Betekent dit dat we altijd gelijk hebben? Nee natuurlijk niet! We zijn zondaars, net als de heersers. Dat is wat we doen, zondigen. Maar God, in Zijn wijsheid en vanuit Zijn goedheid, staat ons toe om ons leven te leiden, maar Hij is het niet met al onze handelingen eens.

Spiegel de heersers een tegen het ideaal, de bergrede. Als je eerlijk bent, zul je zien dat onze aardse regeringen niet altijd gelijk hebben. Verre daarvan! Ze gaan vaak regelrecht in tegen Gods woord. Het is niet voor niets dat Paulus in 1 Korintiërs 6:1-6 zegt dat wij, als christenen, niet naar aardse rechters moeten gaan om onze problemen op te lossen. Blijkbaar had hij de autoriteiten niet hoog in het vaandel staan. Nee, het is beter om de problemen onderling op te lossen omdat jullie de waarden van het hemelse koninkrijk delen, zoals beschreven in de bergrede.

We kunnen allemaal voorbeelden uit de Bijbel bedenken waarin de regerende partij het niet zo geweldig deed. Herodes gaf opdracht om alle kleine kinderen in Bethlehem te doden. Zullen we stemmen en kijken wie Herodes graag als koning heeft? Of wat dacht je van die koning die een extra tuin wilde hebben. Zijn vrouw gaf hem een uitstekend idee. Beveel de heersers gewoon om de eigenaar valselijk te beschuldigen en hem te laten stenigen. Ik ben er vrij zeker van dat we tegen dergelijk gedrag zijn. Maar ook vandaag, wat te denken van de gelegaliseerde kindermoord… Ja, abortus. Of dat briljante idee om artsen te machtigen om hun patiënten te doden, euthanasie. Moet ik doorgaan of snap je het nu wel?

De Bijbel maakt duidelijk dat, alleen maar omdat God toestaat dat bepaalde mensen in een heersende positie verkeren, dit niet betekent dat ze altijd gelijk hebben.

De heersers straffen alleen slechte mensen

Hoe vaak heb ik mensen horen zeggen dat die veroordeelde persoon iets verkeerd moet hebben gedaan. Waarom zou de rechter hem anders naar de gevangenis laten sturen? Ik begrijp dat mensen het zo lezen.

"Want voor de overheid hoeft men niet te vrezen, wanneer men goede werken doet, maar wel als men kwade werken doet. Wilt u nu van het gezag niets te vrezen hebben, doe het goede en u zult er lof van ontvangen."

Het klinkt alsof de autoriteiten alleen degenen straffen die iets verkeerds doen. Maar kunnen we op basis van deze tekst zeggen dat dit een universele wet is? Is het waar dat we alleen schuldige mensen in de gevangenis aantreffen? Hoe zit het met Gods eigen Zoon, de Heer Jezus Christus. De Bijbel leert dat Jezus niets verkeerds deed, Hij was zonder zonde. En toch werd Hij geëxecuteerd door de regering. Jezus werd niet geprezen omdat Hij het goede deed.

Wil je nog meer voorbeelden? Wat te denken van de illegale executie van Stefanus, de onthoofding van Johannes de Doper, Maria en Jozef die moesten vluchten vanwege de kindermoord. Nee, we kunnen er vrij zeker van zijn dat Paulus dit niet als algemene regel heeft geschreven. Het lijkt erop dat hij het als het ideaal heeft geschreven.

Gij zult de regering niet bekritiseren

Wauw! Vertel dit maar aan je doorsnee Nederlander! We (Nederlanders) staan bekend om onze directheid. In de regio waar ik ben opgegroeid is het nog erger. Wij worden zelfs als onbeleefd beschouwd door de andere Nederlanders uit andere plaatsen. Heeft de burgemeester iets doms gedaan? Dan is het niet vreemd als je iemand zo horen zeggen: "Tjonge! Wat een domoor. Laat die gast ophoepelen en eerlijk werk zoeken."

Maar nu mogen we de burgemeester niet meer bekritiseren? Hoe zit het met die keer dat enkele Farizeeën naar Jezus kwamen en tegen hem zeiden: "Verlaat deze plaats en ga ergens anders heen. Herodes wil je vermoorden." Wat antwoordde Jezus? "O, dank je wel, ik direct weg gaan" Nee, Hij zei "Ga en vertel die vos, ik zal vandaag en morgen demonen blijven verdrijven en mensen genezen, en op de derde dag zal ik mijn doel bereiken."

Het lijkt erop dat Jezus niet echt veel respect had voor Herodes. Begreep Jezus het Oude Testament misschien niet? Exodus 22:28 "Laster God niet en vervloek de heerser van uw volk niet."

We hebben ook Petrus en Johannes in Handelingen 3 en 4. Ze deden hun ding en tussendoor genas Petrus, door de kracht van de Heilige Geest, een man die vanaf zijn geboorte kreupel was. Geweldig toch? Nou, de priesters en de kapitein van de tempelwacht en de Sadduceeën dachten van niet. Ze namen zowel Peter als John mee en stopten ze in de gevangenis. Later werden Petrus en Johannes voor het Sanhedrin gebracht en ze begonnen hen te ondervragen: "Door welke macht of door welke naam heeft u dit gedaan?" Petrus, vervuld met de Heilige Geest, zei tegen hen: "Laat het dan bij u allen en bij heel het volk Israël bekend zijn dat door de Naam van Jezus Christus, de Nazarener, Die u gekruisigd hebt maar Die God uit de doden opgewekt heeft, dat door Hem deze man hier gezond voor u staat."

En tot slot, wat te denken van Paulus ‘gedrag in Handelingen 23, toen hij voor het Sanhedrin stond? De hogepriester Ananias beval degenen die naast Paulus stonden om hem op de mond te slaan. Paulus zei tegen hem: "God zal ú slaan, witgepleisterde wand! Zit u hier om een oordeel over mij uit te spreken overeenkomstig de wet, en geeft u bevel, tegen de wet in, mij te slaan?"

Dit maakte de mensen erg boos. Waarom? Welnu, de graven waren vaak witgekalkt, maar bevatten alleen droge botten binnenin. Pauls belediging was ernstig. Ze zeiden: "Scheldt u de hogepriester van God uit?" Paulus antwoordde: "Ik wist niet, broeders, dat hij hogepriester is; want er staat geschreven: U mag geen kwaad spreken van de leider van uw volk."

Denk je dat Jezus, Paulus, Petrus en Johannes het allemaal bij het verkeerde eind hadden? Was het een verspreking toen ze kritiek hadden op de regerende partijen? Als je aanneemt dat Romeinen 13 betekent dat je de heersers niet mag bekritiseren, of wat dat betreft, als je het woord ‘vloek’ in Exodus 22:28 neemt en denkt dat het betekent ‘Gij zult niet bekritiseren’, dan moet je ook zeggen dat deze mannen zondigden tegen Gods woord … Nou, Paulus, Petrus en Johannes hebben misschien gezondigd, het waren tenslotte maar mensen, maar om te zeggen dat Jezus zondigde … Hmmm, lastige zaak.

Niet iedereen kan gewoon beweren de baas te zijn

Als we deze Bijbeltekst zonder enige context lezen, zouden we kunnen zeggen dat wie de macht grijpt, de autoriteit is die door God is ingesteld. Dat wordt lastig. Ik gebruik een voorbeeld uit de Tweede Wereldoorlog. Toen het nazi-leger zich uit Nederland moest terugtrekken, omdat de geallieerden aan het winnen waren, wie was toen de autoriteit? De ene helft van Nederland werd bevrijd, terwijl de Duitse soldaten in de andere helft nog de leiding hadden. Dus op de ene dag gehoorzaam je de bezetter, en dat zou hebben betekend dat je ze hebt geholpen met al hun slechte ideeën, toch? Dan, de volgende dag, juich je en verwelkom je de Canadese en Amerikaanse troepen. Of je zit nog steeds vast in dat bezette gedeelte en een Canadese parachutist komt naar je huis en smeekt je om hem te verbergen … Maar de Duitsers gaven opdracht tot volledige gehoorzaamheid. Ga je ongehoorzaam zijn en de soldaat verbergen? Waar ligt je loyaliteit?

Zie je, autoriteit is een heel ingewikkelde zaak. Als we alleen al naar de geschiedenis kijken, moeten we tot de conclusie komen dat we deze tekst niet zo letterlijk kunnen lezen als sommigen zouden willen dat je hem leest. Autoriteit is geen synoniem van goedheid. Veel heersers waren door de geschiedenis heen ronduit gemeen.

U mag niet ongehoorzaam zijn

Dit sluit aan bij iets anders dat deze tekst niet kan betekenen. Het kan niet betekenen dat je niet ongehoorzaam mag zijn aan de regerende partij. Wat de regering ook zegt, je moet het doen!

Mensen die zeggen dat je moet gehoorzamen, vergeten de beperkingsclausules die Paulus in deze tekst heeft ingebouwd. Paulus maakt in de verzen 3 en 4 duidelijk dat de autoriteit degenen die goed doen, moet belonen en degenen die kwaad doen, moet straffen. Maar wanneer de heersers beginnen af te wijken van deze regels en degenen die goed doen, gaan straffen of beperken, en de boosdoeners belonen, hebben wij de plicht en het recht om God te gehoorzamen in plaats van de regerende partij.

Laten we eens kijken naar de drie basisregeringen die rechtstreeks door de hand van God zijn gegeven. De regering van het gezin (Mattheüs 19: 4-6), de burgerregering (Romeinen 13: 1-5) en de regering van de kerk (Efeziërs 2: 20-21). Ik hoop dat we allemaal begrijpen dat de autoriteit in het gezin, zoals gegeven door God, niet onbeperkt is. In Efeziërs 1 lezen we dat kinderen hun ouders moeten gehoorzamen. We vinden hier geen beperkingen, maar we begrijpen allemaal dat een kind niet moet gehoorzamen als zijn vader of moeder hem zegt iemand te beroven.

Evenzo de kerken. Hebreeën 13:17 zegt dat we onze leiders moeten gehoorzamen en ons aan hen moeten onderwerpen. Nogmaals, er zijn geen beperkingsclausules te vinden. Maar ook hier begrijpen we allemaal automatisch dat deze onderwerping niet onbeperkt kan zijn. Wanneer een kerkleider zich vreselijk misdraagt en jou tijdens het proces vertelt dat je het de anderen niet mag vertellen, begrijpen we allemaal dat het geen zonde is om de kwestie met de andere leiders te bespreken.

Maar zodra we bij de civiele autoriteiten aankomen, waar we duidelijk beperkingen vinden, denken velen dat we altijd moeten gehoorzamen. Dit is gewoon een verkeerde voorstelling van de tekst in Romeinen 13. Het is een interpretatie die in de tekst is gelegd. Dat is wat we in de theologie eisegesis noemen, je leest iets in de tekst dat er niet is. Het kan niet worden gevonden in Romeinen 13 of wat dat betreft noch in 1 Petrus 2:13-14. In beide teksten vinden we de duidelijke beperkingen. Beide teksten stellen dat de heersers er zijn om boosdoeners te straffen en om degenen die goed doen te belonen.

Goede hermeneutiek

Hermeneutiek is de studie van de Bijbel als geheel. Je doet het verkeerd als je een vers of zelfs een hoofdstuk isoleert. Een goede Bijbelse hermeneutiek schrijft voor dat we de tekst altijd moeten bestuderen in het licht van de andere teksten. Met andere woorden, de Schrift interpreteert de schrift. Dus de schrift met de kleine ‘s’, dit zijn de enkele verzen of hoofdstukken, moeten worden geïnterpreteerd door de Schrift, met de hoofdletter ‘S’, wat het volledige woord van God is, de Bijbel.

Als we dit doen, zullen we ontdekken dat de Bijbel ons nergens leert dat we altijd de heersende machten moeten gehoorzamen. Nee, eerder het tegenovergestelde. We zien keer op keer dat het volk van God, ik bedoel degenen die Hem echt liefhebben, voortdurend de regels van de koningen en andere heersers negeren. Zodra het in strijd is met Gods hogere wetten, zullen ze de door mensen gemaakte regels opzij zetten en soms met vreselijke gevolgen.

Laten we Daniël eens bekijken in het boek Daniël 6:6-10. Niemand mocht tot God bidden. Ze moesten tot de koning bidden. Daniel trotseerde openlijk deze wet. Hij ging bij het raam zitten dat openstond. Hij knielde neer, zodat niemand zich kon vergissen in wat hij aan het doen was. Hij deed dit drie keer per dag! Iedereen kon hem zien, er was geen vergissing. Dus, net als Daniël, moet je misschien op een gegeven moment zelfs duidelijk zijn in je ongehoorzaamheid aan de heersende macht.

Uiteindelijk

Sommigen zullen zeggen dat, ook al lezen ze deze tekst op een letterlijke, keiharde en ongecompliceerde manier, ze ook erkennen dat we God meer moeten gehoorzamen dan de regering. Maar we zien deze uitvlucht niet terug in deze tekst. Er staat niet ‘gehoorzaam altijd … tenzij’. In deze tekst zien we geen uitwegen. U kunt niet beide hebben. Of je leest deze tekst letterlijk en worstelt je een weg door de rest van de Bijbel, of je laat jezelf toe om wat genuanceerder te zijn en probeert erachter te komen wat er werkelijk achter deze tekst schuilgaat.

In de volgende video zullen we kijken naar wat Romeinen 13 zou kunnen betekenen. Ja, dat klinkt vaag, nietwaar. Maar omdat we deze tekst met een open houding willen benaderen, wil ik graag kijken naar de eventuele mogelijkheden die deze tekst biedt.

Geef me alsjeblieft wat tijd om in de volgende aflevering te duiken … Ik heb ook nog ander werk te doen, weet je. Laat me intussen weten wat je van deze aflevering vindt. Ken je andere dingen die over deze tekst zijn gezegd, die de toets van de gezonde Bijbelse hermeneutiek en exegese niet doorstaan?

Als je deze video op YouTube of Bitchute bekijkt, kun je je daar ook abonneren, maar ik heb moeite om deze twee platforms te openen vanwege slecht internet. Dus waarom volg je me niet op Odysee. Je vindt de link naar mijn uitnodiging in de onderstaande beschrijving. Als je mijn uitnodiging accepteert, ontvangen we allebei gratis LBC! Ja, echt gratis, zonder verplichtingen. Ook kunt je je waardering voor mijn werk tonen door me een fooi te sturen. Klik gewoon op de ‘support’ knop onder deze video!

Bedankt voor het kijken, en we zien elkaar de volgende keer, Gods zegen!

5 1 stem
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
%d bloggers liken dit: